اطلاع رسانی در شهر - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
اطلاع رسانی در شهر

بخش عمده‏اي از ترافيك تهران طبق مطالعات انجام شده به دليل ناآشنايي شهروندان نسبت به چگونگي رسيدن به مقصدهاي مورد نظر است كه اميدواريم با راه اندازي كيوسكهاي اطلاع رساني اين مشكل حل شود.
بسياري از همشهريان به علت گستردگي شهر، نشناختن مسيرهاي جايگزين، ناآشنايي با محل استقرار ادارات دولتي، مراكز خريد و خدمات رساني موجب ترافيك سرگردان و دامن زدن به اين معضل مي‏شوند.

هدف از اجراي پروژه كيوسك اطلاع رساني مكانيزه اين است كه با ارايه اطلاعات دقيق توسط شبكه اينترنت و امكان برقراري تماس مستقيم تلفن يا مراجعه حضوري اشخاص ويژه مسافريني كه وارد تهران مي‏شوند از ميزان سفرهاي غيرضروري و ترافيك سرگردان كاسته و از اين طريق نه تنها حجم ترافيك شهر را كاهش دهد بلكه موجب صرفه جويي در وقت شهروندان نيز گردد. يكي ديگر از اهداف اين طرح دستيابي به استانداردهاي روز مديريت شهري است كه در كلان شهرهاي پيشرفته شاهد تحقق آن هستيم.

مشكلات:

• در حال حاضر عملاً نمونه كارآمد و مناسبي وجود ندارد، در دو مرحله ايستگاه اطلاع رساني مكانيزه توسط شهرداري در پاركهاي لاله و دانشجو استفاده شد كه بدليل موفق نبودن طرح، ايستگاه‏هاي فوق جمع‏آوري و يا تغيير كاربردي داده شدند.

• شمار اندك ايستگاهها نسبت به مساحت و رشد جمعيت تهران

• مكانيابي نادرست، بدون در نظر گيري با گلوگاههاي تراكم جمعيت

• نقاط راهبردي پرجمعيت (تفريگاهها، نقاط تجاري، اداري، درماني)

• مبادي ورودي كلانشهر تهران (بزرگراه‏هاي ورودي، ترمينالهاي مسافربري، فرودگاه، ايستگاه راه آهن، پارك سوارها، ايستگاههاي مترو…..)

• ساختار پيكره نمونه ‏هاي موجود با مضمون (خدمات تعريف شده) هيچ تناسبي ندارند (از جهت عملكرد، زيباشناختي و روانشناختي، و تاثيرات آن در ناخودآگاه مخاطب)

• شمايل و مشخصات ظاهري كيوسكها و دكه‏ هاي موجود، احتمال و اطمينان دسترسي به اطلاعات را پيشاپيش در ذهن مراجعه كننده به حداقل ميرساند.

• طراحي نادرست كه اساسي ترين نياز اطلاع رساني را ناديده گرفته است (كاربري راحت براي استفاده كنندگان)

• عدم برخورداري مجموع از خدمات ارتباطي (تلفن، فكس، اينترنت)

اهداف طرح:

• دستيابي سريع و صحيح به اطلاعات براي شهروندان/گردشگران/توريست‏ها؛

• دسترسي به اطلاعات بدون واسطه؛

• كاهش آن بخش از تردد و ترافيك (غير ضروري و كاذب) كه ناشي از اطلاعات نادرست يا سر در گمي است؛

• كمك به گردشگران و توريست‏ها (بطور كلي جمعيت ورودي ناآشنا در مبادي ورودي ناآشنا) در مبادي ورودي شهر/گلوگاههاي حساس و راهبردي تراكم جمعيت، تفريگاهها/نقاط تجاري؛

• ايجاد و ارتقاي سطح كيفي اطلاع رساني شهري و نزديك نمودن آن به معيارهاي جهاني؛

• هماهنگي با ديگر اجزاء مجموعه مبلمان شهري؛

• ايجاد امكانات مجموع اطلاع رساني و رفع كليه نيازهاي اطلاع رساني مراجعه كنندگان و در نهايت افزايش ميزان امنيت رواني در جامعه؛

• توجه به تاثير زيبايي شناختي آن در محيط شهري؛

صورت مسئله موضوع پروژه:

• دستيابي به مولفه‏ها و شاخصهايي كه طراح بر پايه آنها به ايده‏پردازي و در نهايت به طراحي فضايي جهت اطلاع رساني به شهروندان با دارا بودن ويژگيهايي مورد نياز بپردازد؛

• بررسي نيازها:

• نياز شهروندان/گردشگران /توريست‏ها:

• دستيابي آسان /با واسطه/مطمئن به اطلاعات جهت راهيابي به مسيرهاي مورد نياز در محيط شهري. (بعد كيفي)؛

• برخورداري ايستگاه از مجموع اطلاعات مورد نياز و ضروري شهروندان و گردشگران (بعد كمي)؛

• ارائه اطلاعات به دو زبان فارسي و انگليسي و احتمالاً زبان خارجي دوم (فرانسه يا آلماني)؛

• توجه به سازگاري مجموعه محيط زيست از تمامي جنبه‏ها؛

• توجه به تاثير زيبايي شناختي آن در محيط شهر؛

• مكان يابي صحيح در ايجاد و نصب ايستگاهها در مكانهاي راهبردي و متراكم جمعيت؛

• به روز بودن اطلاعات و خدمات همگام با تغييرات جامع شهري.

نياز سازمان‏هاي متولي (شهرداري/زيباسازي)

• ايجاد امنيت رواني براي شهروندان /گردشگران/توريست‏ها و ميهمانان خارجي؛
• كاهش آن بخش از تردد و ترافيك غيرضروري و كاذب كه ناشي از نبود اطلاعات يا اطلاعات نادرست است؛
• ارتقاي سطح ساماندهي شهري از بعد اطلاع رساني شهري، زيباسازي محيط شهري و نزديك نمودن آن به معيارهاي جهاني؛
• مطابقت با استانداردهاي زيست محيطي و حفظ سازگاري همه جانبه آن با محيط زيست؛
• به روز بودن اطلاعات قابل ارائه و كاربردي همگام با تغييرات جامع شهري؛
• توجه به جنبه زيبايي شناسانه آن و تاثير مثبت در محيط شهري؛
• هماهنگي آن با مجموعه مبلمان شهري.

اطلاعات ضروری

اطلاعات همچون انرژي، يكي از ضرورتهاي اصلي بهره‏برداري منطقي و توام با كارايي از نظام اقتصادي هر كشور است، توسعه تكنولوژي اطلاعات و علم جديد انفورماتيك اهميت فزاينده اين موضوع را از هر لحاظ مورد تاكيد قرار مي‏دهند. امروزه محيطهاي ارتباطي و مراكز اقتصادي، بيش از هر چيز نيازمند انتقال صحيح و سريع اطلاعات مي‏باشند، به همين دليل نياز روزافزون به سيستمهاي اطلاع رساني در سطح «جامعه اطلاعاتي» بين المللي احساس ميشود.

يك سيستم اطلاع رساني سالم، با هدف توزيع اطلاعات، در تلاش براي برآوردن ۳ نياز اساسي است.

پس اين سيستم براي كارآمد شدن بايد:

• توانايي داشته باشد تا به استفاده كننده بگويد اطلاعاتش را كجا بيابد؛

• بتواند هر لحظه كه استفاده كننده اراده كرد، اطلاعات لازم را به او برساند؛

• بتواند در محدوده‏اي از زمان كه استفاده كننده تعيين مي‏كند، پاسخگوي اطلاعات خواسته شده باشد.

بنابر اين ميتوان نتيجه گرفت محيطهاي ارتباطي و مراكز اقتصادي كه خود به نوعي سيستم اطلاع رساني تبديل شده‏اند در تلاش براي سالم نگهداشتن آن در جهت بهبود بهره‏وري، رضايت مشتري و در نهايت سود بيشتر هستند، به همين دليل تقاضا و سفارش براي مكانيزه نمودن اين سيستم در سطح جهان رو به افزايش است.

نياز موجود مراکز کنترل اطلاعات به ترتيب زير ميباشد:

• مجهز بودن به كامپيوتر مادر (MAIN FRAME) و ذخيره كليه اطلاعات موجود در آن؛
• آموزش تمامي كاركنان و پرسنل با دستگاههاي كامپيوتري در جهت سرعت و دقت بيشتر در كار؛
• نصب انواع تجهيزات اطلاع رساني براي رد و بدل نمودن اطلاعات در تمام ساعات شبانه روز (دستگاه خودپرداز يا کيوسک)؛
• فراهم نمودن وسايل و تجهيزات متفرقه مانند فكس، تلفن, پرينترو… .

طراحی و اجرا

براي طراحي و اجراي چنين پروژه اي ميبايستي با توجه به فرهنگ و نيازهاي محيطي و بومي كشور برنا مه ريزي نمود.
بايد توجه داشت كه اين سيستم يك رسانه و سيستم ارتباطي است بين انسان و ماشين و حتي بين انسانهاي ديگر.
يك برنامه ارتباطي، سيستمي با هدفهاي مشخص است.
زيرا مسئولان چنين سيستمي، مجموعه اهداف براي آن در نظر گرفته‏اند كه ميتوانند آنها را به موازات عملكرد برنامه، تغيير دهند. آنها ميتوانند وسايل نيل به اين هدفها را انتخاب كنند و با شرايط اجراي برنامه، منطبق سازند. توجه دقيق به چگونگي كاركرد سيستمهاي انساني نشان ميدهند كه ارتباط از عناصر اساسي آنهاست. ارتباط سبب ميشود كه انسان در باره نيازها و شرايط محيط زندگي خود، اطلاعات لازم را بدست آورد.

كنشهاي متقابل و هماهنگي با محيط نيز با تبادل اطلاعات ساده مي‏شود. ارتباط از طريق پيامهاي خود، مجراهاي نفوذ بر محيط را نيز آماده ميكنند و متقابلاً از طريق پس خورد پيامها، اطلاعات مربوط به عكس العملهاي محيط و نيازهاي متغير آن را به سيستم مي‏رسانند. با آنكه «انديشه» و «پاسخ» امر تازه‏اي نيست، اما اين ديدگاه مطالعات مربوط به سيستم است كه اهميت كامل اين عنصر ارتباطي را كه اكنون بعنوان «پس خورد» يا «بازخورد» شناخته ميشود آشكار كرده است. در حال حاضر، «پس خورد» عنصر مكمل نه تنها سيستم ارتباطي، بلكه هر نوع سيستم واكنشي است، مخصوصاً كه باعث ايجاد مكانيسمهاي تصحيح كننده است و كاركرد سيستم را با توجه به هدف مشخص آن، حفظ و كنترل ميكند.

ارتباطات را ميتوان به دو بخش تقسيم كرد:

نخست گفت و گو ميان انسانها، دوم گفت و گو ميان انسان و ماشين. البته حل كامل مسئله انسان-ماشين در گرو بررسي خرد آميز داده‏هاي مربوط به ارتباطات ميان انسانهاست كه در قلمرو روانشناسي و جامعه شناسي گرد آمده است. گر چه گفت و گوي ميان انسان-ماشين را بايد در قلمرو ارتباطات انساني بحساب بياوريم. اما رابطه نزديك ميان انسان و ماشين برخورد همزمان با آنها را ايجاد ميكند. بهمين دليل، داده‏هاي تجربي در مورد گفت و گوي انسان-ماشين، براي درك مسائل محض نهفته در ارتباطات انسان نيز حايز اهميت است.

براي برقراري يك ارتباط به دو فاكتور اساسي نيازمنديم:
• ارتباط بايد دو سويه باشد (يعني تقابل و تعامل بين انسان و محصول بوجود بيايد)
• اين ارتباط به وسيله يك فرهنگ مشترك و زبان آن فرهنگ تعريف شود.

بیشتر بخوانید

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true