تاجران و مدیران در برابر تبلیغات - چاپ و تبلیغات - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
تاجران و مدیران در برابر تبلیغات – چاپ و تبلیغات

تعاونی تبلیغاتی

احتمالا شما نیز با فروشندگان یا بازاریاب‌هایی مواجه شده‌اید که تلاش کرده‌اند توجه شما را به کالاهایی معطوف کنند که برای فروش آن تمایل دارند.

آنها سناریوی خود را با جملات و عبارات مختلفی آغاز می‌کنند. مثلا ممکن است به شما بگویند: اگر محصول ما را که بسیار جالب است خریداری کنید، سه درصد از درآمد ناویژه آن به تعاونی تبلیغاتی می‌رسد.

شاید شما نیز به این مسئله فکر کرده‌ باشید و با خود بگوئید این کالا نیز همانند کالایی است که استفاده می‌کنم و قیمت آنها نیز مشابه یکدیگر است. اما‌ای کاش می‌توانستم از کمک تبلیغاتی شما استفاده کنم.

احتمالا هرگز از آن پول تعاونی استفاده نمی‌کنید. البته بیشتر مردم نیز چنین کاری انجام نمی‌دهند، حتی بسیاری از افراد، سرمایه تعاونی را به صورت نامطلوب هزینه می‌کنند. در نتیجه،‌ تبلیغات، بیهوده هدر رفته و سرمایه نیز بدون برنامه‌ریزی هزینه می‌شود. مهم نیست که چه کسی بابت آن هزینه پرداخت کرده باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌مصرف شدن تعاونی‌ها این است که بسیاری از افراد، توان درک آنها را ندارند. بسیاری از افراد معتقدند بابت اشتباهی که مرتکب شده‌اند باید هزینه‌ای متحمل شوند.

اکنون به تعریف تبلیغات تعاونی می‌پردازیم. تبلیغات تعاونی، سرمایه‌ای است که در اختیار شخصی قرار دارد که نامزد تولید تبلیغات یا خدماتی است که تصمیم دارد آن را ارتقا دهد. اما فراموش نکنید که تمام بودجه تبلیغاتی خود را برای این کار هزینه کنید. شاید این مسئله، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که اکثر افراد با آن آشنایی ندارند.

در ذیل، نکاتی ارائه می‌شوند که هر بازاریاب، هنگام معرفی کالا یا خدمات خود و نیز صحبت در مورد فواید تعاونی بزرگ تبلیغاتی شرکت مورد نظر باید به آنها توجه داشته باشد:

۱٫در خلال تبلیغ یک کالا، چه هزینه‌ای برای تعاونی تعیین می‌شود؟

۲٫آیا هزینه‌های به دست آمده برای یک مقطع زمانی نامحدود است یا این که در خلال مقاطع زمانی مختلف تمدید می‌شوند؟

۳٫چگونه می‌توانید از میزان هزینه آگاهی یابید؟

۴٫آیا میزان هزینه‌ها تعیین شده است؟

۵٫آیا این هزینه‌ها در صدی از میزان فروش هستند؟

۶٫آیا میزان هزینه را مورد بازبینی قرار می‌دهید؟

۷٫آیا در خرج کردن هزینه‌ها محدودیتی وجود دارد؟

۸٫تبلیغات شما مستلزم چه مسائلی هستند؟

۹٫آیا ناچار هستید که از یک رسانه مشخص یا آگهی‌های تبلیغاتی از پیش‌تعیین شده استفاده کنید؟

۱۰٫در صورتی که شخصا نسبت به ساخت آگهی‌ تبلیغاتی اقدام کنید آیا به تائیدیه‌های مشخصی نیاز دارید؟

۱۱٫واقعا چگونه شرکت هزینه‌های مصوب تبلیغات تعاونی را می‌پردازد؟ با چک؟ با پرداخت با کارت اعتباری؟ در پایان سال؟

۱۲٫آیا ساختمایه تبلیغاتی رایج، در حین اجرا به شما می‌رسد؟

اگر پاسخ این پرسش‌ها را می‌توانید بدهید، شما در مسیری قرار دارید که می‌توانید ارزیابی کنید که برنامه تعاونی تبلیغاتی ارزش دارد و آنچه که باید انجام دهید، این است که مطابق با قوانین و هزینه‌های تعاونی کار را پیش ببرید.

در بیشتر موارد، برنامه‌های تعاونی کاملا منطقی هستند. آنها مبلغی متنابهی را کنار گذاشته‌اند، قوانین خاصی تعیین کرده‌اند که سرمایه هدر نرود و به شما بابت تبلیغ تعاونی پولی می‌دهند که دارای برنامه زمان‌بندی است.

همانگونه که پیشتر گفتم،‌ با این حال بیشتر مردم به سختی با آن کنار می‌آیند، که این اشتباه بزرگی است.

پول‌های تعاونی از یک کارخانه‌دار شاید نتواند خیلی هنگفت شود. اما انباشتن همه برنامه‌هایی که شما تحت تاثیر آنها سود می‌برید و از آنها یکجا در جهت در جهت تبلیغات هماهنگ و همراه استفاده می‌کنید، می‌توانید مانند دینامیت عمل کند!

اگر وقتی ندارید تا همه چیز را کنار هم بیاورید، به آژانس تبلیغاتی خود پول بدهید تا انی کار را برایتان انجام دهد. پس اگر شما می‌توانید تبلیغات ۲۰۰۰۰ دلاری را با نیمی از این هزینه‌ انجام دهید، هزینه‌های هماهنگی می‌بایست ارزشش را داشته باشد.

بسیاری از برنامه‌های تعاونی شما را به سمت تبلیغات جذا ب از پیش تعیین‌شده مانند رادیو، تلویزیون و… پیش می‌برند. شاید برای استفاده از گاه و بیگاه خوب باشند. اما شما اگر گروه رقابتی دارید، احتمالا آنها خارج از چارچوب کار نخواهند کرد.

اطمینان حاصل کنید که به خودتان زمان کافی برای کارهای زیر می‌دهید:

۱٫احساس و دیدگاه گروه مبارزاتی خود را شکل دهید.

۲٫پیش نمونه‌‌هایی برای هر یک از تبلیغات تعاونی در کمپین خود بیاورید و آنها را تصویب کنید.

۳٫پیش از اینکه رسانه مورد نظر را خریداری کنید؛ بدانید که چقدر هزینه خواهید کرد و چقدر سرمایه تعاونی شرکت خواهد کرد.

مانند هر داد و ستد خوب دیگری، از افراد تعاونی بخواهید که برنامه تبلیغاتی و تبلیغات نشریاتی شما را به تصویب برسانند. گرفتن مجوز از طریق تلفن به معنای دردسر بزرگی است چرا که معلوم نیست هزینه را چه کسی تقبل می‌کند.

تلاش کنید ببینید آیا برنامه‌های تعاونی در دسترس کالاها و خدماتی که شما مسئولیتش را به عهده گرفته‌اید، قرار دارد. شاید شما معدن طلایی داشته باشید و خودتان از آن بی‌خبر باشید.

بهترین برنامه‌های تعاونی‌ها برنامه‌هایی هستند که اجازه می‌دهند شما تبلیغات خود را طراحی کنید. سپس تبلیغات شما تصویر و موقعیتی که شما سعی دارید تا به تصویر بکشید را مطابقت می‌دهد.

مزایای هزینه‌های تعاونی را بپذیرید و آن را به درستی خرج کنید. نباید آنها را صرف کلیه کارهایی که فقط هزینه‌ بر هستند بکنید.

 

چگونه با چاپخانهداران کار کنیم؟

تقریبا همه حرفه‌ها دست کم یک بار نیازمند چاپخانه هستند…. چه برای کارت‌های ویزیت، چه نوشت افزار،  پوسترها، بروشورها و اگر شما با آنها به روش صحیح کار کنید، آنچه را که می‌خواهید تقریبا همیشه به دست خواهید آورد.

بسیاری از حرفه‌ها با چاپخانه‌ها با روش «مدارا کردن» کار می‌کنند، که چیزی شبیه این می‌شود: «من رفتم سراغ چاپخانه فرانک برای این که کارت ویزیت‌هایم را سفارش دهم. به او گفتم که به چه چیزی احتیاج داریم و او گفت که قدری نوشته را جمع‌آوری کرده و آنها را روی کاغذ چاپ می‌کند. او گفت که در مورد قیمت به توافق می‌رسیم.

ممکن است شما آن کارت‌ها را دوست داشته باشید. شاید هزینه‌های دستمزد فرانک به صرفه باشند اما از یک چیز مطمئن باشید. اگر دوست نداشتید، مقصر خود شما هستید.

وقتی اولین بار تصمیم می‌گیرید که چیزی را چاپ کنید، کار خود را برای او تعریف و تعیین کنید. ببینید چقدر جوهر رنگی نیاز دارد. چه نوع کاغذی می‌خواهید؟ آیا حروفچینی لازم است؟ سایز و کیفیت چگونه هستند؟ احتمال زیادی دارد که شما برای پرسش‌های بالا پاسخی نداشته باشید. اما این اولین مرحله از شروع کار است.

از چاپخانه درخواست کنید سلکتور رنگ جور را به شما بدهد. می‌توانید در چارت بررسی کنید و جوهری را که واقعا می‌خواهید بر اساس شماره آن برگزینید.

سپس، بحث نوع کاغذ پیش می‌آید کاغذی که برای چاپ می‌خواهید و درخواست کنید تا نمونه‌هایی از موجودی خود را به شما نشان دهند.

گزینه‌های بسیاری است که شما می‌توانید بر اساس کاغذهای گوناگون انتخاب کنید و مهم است که نوع کاغذی که دنبالش هستید پیدا کنید. چرا که می‌توانید بر هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید موثر باشد. نام نوع ورق، رنگ و همچنین گراماژ آن را یادداشت کنید.

در صنعت کاغذ، «کتاب-وزن» به معنای نوع ورقی است که به اندازه‌ کافی سبک است که بشود برای کتاب استفاده کرد. «جلد – وزن» به معنای نوع کاغذی است که می‌تواند برای جلد کتاب یا بروشور از آن استفاده کرد…. و بسیار سنگین‌تر است. پس مطمئن شوید که چه وزن کاغذی می‌خواهید. کاغذ کتابی ۸۰ پوندی تفاوت زیادی با کاغذ جلدی ۸۰ پوندی دارد.

اگر کمی کار حروفچینی دارید، از چاپخانه‌تان بخواهید که چارتی ازحروف به شما نشان بدهد و سعی کنید انتخاب فونت حروف را تا آنجا که ممکن است نزدیک به هم آنچه موجود است انتخاب کنید.

اگر نوعی که انتخاب کرده‌اید کاملا فونت جدیدی است، فونتی انتخاب کنید که بیشتر دوست دارید. همچنین روش همتراز کردن خطوط را به شکلی که دوست دارید تعیین کنید (مانند ستون‌های روزنامه‌ها) یا اینکه راست‌چین یا چپ‌چین کنید (خطوطی که در انتهای خط در حاشیه کلمه کم می‌آورد و به خط پایین تر می‌رود.)

حالا که شما از مسائل ابتدایی گذشتید، دست کم با سه چاپخانه مشهور و قابل اطمینان در منطقه خود تماس بگیرید و برآورد قیمتی از هرکدام از آنها بگیرید. در پروژه خود به وضوح ابعاد، گرم کاغذ،‌‌ رنگ‌ها، هزینه و… را مشخص کنید.

دلیل اینکه من همیشه این کار را انجام می‌دهم به خاطر سندرم مدارایی است که صاحبان کار و چاپخانه‌داران سال‌هاست که از آن استفاده می‌کنند. برخی چاپخانه‌داران شاید به شما قیمت خوبی برای کار اولی که به او واگذار می‌کنید پیشنهاد دهند….. و سپس رفته رفته در پروژه‌های جدید گویی شما مانند اسفنجی که کم کم غرق می‌شود؛ دچار شوید. برآوردهای قیاسی می‌تواند اعتماد هر کسی را جلب کند.

وقتی که تصمیم گرفتید که ازکدام چاپخانه استفاده کنید، تمام ویژگی‌هایخود را به تفصیل بنویسید و با کارتان آن را به چاپخانه تحویل دهید.

دستور چاپ ساده‌ای ارائه می‌دهم که چیزی شبیه اینست:

موضوع:

آدرس:

شهر: استان: کدپستی: تلفن:

بازاریاب:

تاریخ طرح موضوع:

فهرست تحویلات:

عنوان پروژه:

شرح پروژه:

کمیت (مبلغ):

شماره صفحه:

جوهر:

اندازه:

گرم کاغذ:

موسسه صحافی:

بسته‌بندی:

دیگر اطلاعات:

کارهایی که به رایگان انجام می‌شوند:

دستورالعمل‌های تحویل:

هزینه:

حواله به:

دستورالعمل‌های ویژه:

مالک واقعی کارهای هنری و نگاتیو‌های پروژه:

با این روش، اطمینان حاصل می‌کنم که همه چیز به صورت مکتوب مشخص شده است. زمانی که شما و چاپخانه بر روی شرایط پروژه توافق کردید، دیگر موردی که باید از او درخواست کنید، این است که چه زمانی می‌توانید زینک از پروژه را ببینید.

زینک، تصویری از نگاتیو‌هایی است که چاپخانه‌ با آن صفحات پرس شده را می‌سازد. پس به شما نشان می‌دهد که طرح شما در آینده روی کاغذ چه شکلی خواهد شد. این آخرین مجوز از سوی شما برای پروژه است پیش از اینکه چاپ شود، پس کاملا مطمئن شوید که مشکلی در آن نیست. اگر مشکلی بود، آن را به سمع چاپخانه‌ برسانید و بخواهید که تغییرش دهد. اگر مشکلی نبود، آن را آغاز کنید و پروژه را به جریان بیاندازید. زینک‌ها ابزاری سودمند هستند چرا که می‌توانید چیزهایی از خلال آن ببینید که به راحتی وقتی به طرح‌بندی اولیه نگاه کرده بودید از چشمتان افتاده بود. اگر چاپخانه‌ شما این پروسه‌ی پایانی را به کار نبرد، چاپخانه‌ای پیدا کنید که این کار را بکند. این چک پایانی می‌تواند از بسیاری از هزینه‌های ثانویه پیشگیری کند.

در اینجا برخی از دیگر شرایط چاپ که می‌تواند به دردتان بخورد می‌آوری:

فلایر (آگهی روی کاغذهای کوچک)

معمولا یک صفحه به ابعاد “۱۱×” ۵/۸  که روی یک سمت یا دو طرفش چاپ شده است.

بروشور

می‌تواند در هر شکل و ابعادی باشد، اما رایجترینش به ابعاد سه یا چهار صفحه است که تاخورده تا به اندازه یک پاکت شماره ۱۰ دربیاید، یا اینکه به طور استاندارد “۱۱×”۱۷ است که به چهار صفحه “۱۱×”۵/۸ تا می‌شود.

دایز

این نوع در صنعت چاپ دنیا برای کاربری‌های بسیار گوناگونی استفاده می‌شود، کاربری‌های مشتمل بر برجسته‌سازی، فویل‌دار کردن و کلیشه زدن (بریدن قطعه کاغذی به منظور طراحی محض).

برجسته‌کاری

چاپ یا گرافیک برجسته در روی کاغذ چاپتان. که این نوع مشتمل بر قالبی ویژه است که به هزینه‌های پروژه افزوده می‌شود. چاپ فرورفته مانند برجسته است، تنها با این حس که بیرون آمده نیست، و به سمت سطح زیرین کاغذتان رفته است.

فویل

همانگونه که از اسمش پیداست، می‌توانید با این شگرد فویل متالیک را روی کاغذ لایی یا نقره‌ای یا هر رنگی «چاپ» کنید. همیشه می‌توانید این روند را پیش از اینکه جوهر متالیک را انتخاب کنید چرا که بسیار بهتر به نظر می‌رسد. فویل در چاپ برجسته بسیار کارآمد است.

ترشح چاپ secretion:

به نظر وحشتناک است، نه؟ نگران نباشید. این اصطلاح به این معناست که جوهرتان به کاملا تا لبه‌های کاغذ می‌رود. آنها اصطلاح «ترشح» را برایش در نظر گرفته‌اید چرا که چاپگر لبه‌ها را روی هم چاپ می‌کنند و سپس کاغذ را می‌برند تا مطمئن شوند که کار تمیز انجام می‌شود.

حروف چاپی سریف:

نوعی حروف چاپی است که در آن ابعاد (خطوطی که در حروف انگلیسی-م) خطوط آرایشی (در بالا و پایین حروف – م) را تغییر می‌دهد. این نوع حروف چاپی را حروف سریف می‌گویند. سریف به راحتی قابل تشخیص است چرا که گویی حروف پاشنه دارند. نمونه فونت معروفی که این ویژگی را دارد Times Roman است.

حروف چاپی سنزسریف:

این یکی خیلی راحت‌تر به یاد می‌ماند چرا که “Sans” به معنای بدون است. پس این نوع حروف چاپی «بدون سریف» است. نمونه فونتی که معروف است و این ویژگی‌ را دارد فونت Helvetica است.

دیوتن

فرایندی است که طی آن به عکسی که سیاه و سفید است رنگ غالب دیگری داده می‌شود. یه نمونه ضعیفش این است که: سایه‌ای خاکی رنگ بر عکس بیاندازیم، به طوری که دیگر اثری از آبی، سبز یا قرمز نباشد تا بهترین کیفیت حاصل شود. هر چه دقیق‌تر کار کنیم، نتیجه کار بهتر خواهد بود.

تفکیک رنگ‌ها

فرآیندی است که طی آن رنگ‌های یک عسک یا تصویری که می‌خواهید چاپ کنید به چهار رنگ اصلی تفکیک می‌کند…. قرمز، زرد، آبی و سیاه در قالبی خنثی. یک نمونه ضعیف: وقتی عکس‌هایی به منظور تفکیک رنگ‌ها می‌اندازید، از اسلاید فیلم ۱۰۰ASA (یا سرعت‌های پایین‌تر) به جای فیلم چاپ شده استفاده کنید.

طبیعی است، وقتی کارهای چاپ شما پیچیده‌تر می‌شود، می‌بایست بیشتر درباره چاپ بدانید. و وقتی کتابی در زمینه چاپ نباشد، از آنجا که این کتاب در خصوص چاپ نیست، گویی دارم تنها لایه رویی این دانش را خراش می‌دهم تا حدی که آنقدر دانش داشته باشید که بتوانید منظور خود را به چاپخانه‌دار برسانید.

استفاده از یک آژانس تبلیغاتی در این مورد می‌تواند مفید باشد چرا که در آژانس دست کم کسی هست که به زیر و بم رشته چاپ آشنایی داشته باشد… و آنچه شما می‌خواهید را مطمئن می‌کند.

با چاپگرتان به گونه‌ای رفتار کنید که با هر فروشنده دیگری رفتار می‌کنید. آنچه را می‌خواهید مکتوب کنید و شخصا زینک‌ها را بررسی کنید (یا هر قالبی راکه پیش از چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد) پیش از این که کارتان چاپ شود. سپس، اگر چیزی اشتباه بود (و در کار چاپ معمولا یک جای کار می‌لنگد)، شما اسناد را مکتوب کرده و مجوزها را تنفیذ کرده‌اید.

زمانی‌که کار به پایان رسید موشکافانه دستور کار چاپتان را بررسی کنید. چند برگه اول از بسته چاپ شده را کنار بزنید. گاهی بهترین صفحه‌های چاپ شده را روی بسه می‌گذارند و امیدوارند که شما نامرغوب‌ها را نبینید و سفارش را تحویل بگیرید.

هیچ‌کس تا وقتی مجبور نشود؛ دوست ندارد در گیر این جزئیات بشود…. این بخشی از طبیعت آدمی است. اما با روش تشویقی مدارایی که پیش از این با هم صحبتش را کرده بودیم، چاپخانه‌داران را متقاعد کرده‌ام. خوب با همه این تفاسیر، چه کسی می‌خواهد مسئول چاپ باشد؟

در چاپ اشتباه نکنید. من بیشتر چاپخانه‌داران را دوست دارم. کار آنها را می‌پسندم. بیشتر اوقات، کار کردن با آنها مایه مباهات است.

یادتان باشد که حصارهای خوب است که همسایه‌ها را خوب می‌کند. (معادل فارسی‌اش: کیفتو محکم بچسب مردم رو دزد نکن). شاید در همان زمینه، بتوان گفت؛ دستور کار چاپ خود را خوب بنویسید تا چاپ خوب از آب در بیاید. کارهای خود را موشکافانه ذکر کنید و در این صورت است که همیشه ارتباطات خوبی برقرار خواهید کرد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true