مدیریت بازاریابی بازاریابی در قرن بیست و یکم - قسمت پنجم - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
مدیریت بازاریابی  بازاریابی در قرن بیست و یکم – قسمت پنجم

 “بازار کالاهای با دوام”

کالاهای با دوام، محصولات ساخته شده با کار برد طولانی مدت سودمند برای زندگی، هم چون مبل، لوازم برقی خانه و وسایل موتوری هستند.

کالاهای بادوام کالاهایی هستند که برای استفاده زیاد ماندگاری بالایی دارند. به این معنی که مشتری یک بار کالا را می‌خرد و موقتا تا زمانی که نیازی جایگزین نشود، به بازار نمی‌رود. بازار کالای با دوام شامل کالاهایی همچون ماشین لباسشویی، و ماشین فاکس است. خرید در بازار کالاهای بادوام مطابق با دوام مطابق با مشخصات زیر بدل به عادت می‌شود:

۱-خریداران، خرید خود را از میان نام‌های تجاری رقیب با یکدیگر انجام می‌دهند و به طور مداوم این نام‌ها را امتحان می‌کنند.

۲-خریداران وفادار به یک نام تجاری هستند و نام‌های تجاری با توجه به نیاز آنان، از خریدشان اطمینان دارد.

اگر در مدت طولانی، اطلاعات کافی جمع آوری شود، بازار کالاهای با دوام می‌تواند مانند بازار کالاهای پر مصرف به نظر آید. به هر حال دوره سود، برای مثال ۵۰ سال برای ماشین لباس شویی، برای جمع آوری داده‌ها بسیار طولانی است.

 

“بازار خدمات”

با توجه به این که در بخش خدمات روابط بین فردی گسترده تری بین ارائه دهنده خدمات و مشتریان وجود دارد، نقش وفاداری در این بخش اهمیت ویژه‌ای دارد.

با مقایسه تحقیقات وفاداری بر روی کالاها، مطالعات بر روی وفاداری نام تجاری در بازار خدمات کمتر است. بازار خدمات شامل خدمت به مصرف‌کننده مانند سفر هوایی، خدمات قانونی و بازارهای B2B هم چون خدمات حساب داری و ارتباطاتی است.

نقش احساسات در وفاداری نام تجاری بسیار مهم است، به ویژه ایجاد رضایت، نقشی کلیدی در توجه یا پشتیبانی عرضه‌کنندگان خدمات بازی می‌کند.

ماهیت پیچیده خدمات به علت ویژگی‌های آن یعنی ناملموس بودن، فناپذیر بودن، درگیری زیاد مشتری، هم زمانی تولید و مصرف و ناهمگون بودن می‌باشد. این تفاوت‌های کلیدی بین خدمات و محصولات می‌تواند رویکردهای متفاوتی در بازاریابی ایجاد کند. با وجود این که این تفاوت‌ها توسط محققین کاملاً پذیرفته شده‌اند، اما مطالعات در زمینه نام تجاری موضع گیری جانب دارانه‌ای به سوی کالا بوده است.

در بازار خدمات نسبت به بازار کالاهای پرمصرف، درجه بالایی از وفاداری انحصاری وجود دارد.

درک روابط بین انواع بازار تضمین می‌کند که بازاریابان نباید منابع را در بازاری که دست یابی به هدف غیرممکن است، اختصاص دهند.

با مرور آنچه که گفته شد درمی یابیم که با گسترش رقابت و اشباع شدن بسیاری از بازارها و تغییرات پیوسته در محیط و ترکیب جمعیت، شرکتها با این واقعیت روبرو شده‌اند که امروزه دیگر مانند گذشته شرکتها با یک نظام اقتصادی رو به گسترش و بازارهای در حال رشد روبرو نیستند.

با توجه به نقش رضایت مشتری در ایجاد وفاداری مشتریان، مدیران و بازاریابان برای حفظ وفاداری مشتریان باید در جهت ایجاد و حفظ رضایت مندی مشتریان تلاش نمایند.

در بازارهای مصرفی که بازار ثابت است و جایی که تغییرات زیاد وجود دارد و پیچیدگی و ریسک پایین است، مقیاسهای رفتاری برای پیش بینی سطوح وفاداری به نام تجاری مناسب است.

در صورتی که بازار ثابت نباشد و تمایل به نامهای تجاری انحصاری وجود داشته باشد و پیچیدگی و ریسک بالا باشد، مقیاسهای نگرشی میتوانند بهترین شاخص برای رفتار آتی باشد.

true
true
true
true
  1. رهبر

    ممنون بابت مطلب ، و از این برای کارم استفاده میکنم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true