نواع بازاریابی ویروسی - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
نواع بازاریابی ویروسی

سالهاست درباره بازاریابی ویروسی مقالات متعددی منتشر شده است. اما در اینجا سعی می کنیم به طور کامل انواع بازاریابی ویروسی را برای شما شرح دهیم:

بازاریابی ویروسی ارزشی

در این حالت، افراد، تجربیات با کیفیت خود را با دیگران سهیم می‌شوند. فرد A محصولی را امتحان می‌کند و آن را خوب می‌یابد. پس او به فرد B می‌گوید که او نیز این محصول را امتحان کند. سایت‌های هات‌میل، آمازون، یاهو و کتابهای هری‌پاتر همگی مثا لهایی از این نوع بازاریابی هستند. در این حالت محصولات باید به اندازه کافی خوب باشند تا منجر به ترغیب افراد شوند. در واقع، استفاده از این جمله که “ این موضوع را برای دوستان خود به‌صورت رایگان ارسال کنید” یک محصول را ویروسی نمی‌کند، بلکه آنها فقط به استفاده‌کنندگان اجازه می‌دهد تا درباره محصولات خوب با دیگران صحبت کنند.

 

بازاریابی ویروسی حیلهای

افراد به دلایل زیادی‌، ازطریق تشویق دیگران سعی در فروش محصول می‌کنند. فرد A سعی می‌کند تا فرد B را متقاعد کند که محصول را امتحان کند، زیرا ممکن است در صورت استفاده فرد B از آ ن محصول، فرد A پاداشی دریافت کند. در این حا لت، استفاده‌کننده باید احساس کند که پاداش، ارزشمند است و این که محصولات به اندازه کافی خوب باشند که برای نارضایتی احتمالی دیگران بتوان ریسک کرد. به عبارت ساده، زمانی که محصولات به اندازه کافی با کیفیت نیستند، افزودن پاداش ممکن است منجر به واکنش شدید استفاده‌کننده در برابر فروش شود.

 

بازاریابی ویروسی حیاتی

افراد می‌خواهند در تجربیات خود با کسانی شریک شوند که به محصولات معین و ویژه‌ای نیاز دارند. فرد A می‌خواهد در تجربه یک محصول با فرد B شریک شود و فرد B نیاز به محصول دیگر دارد و الی آخر. نرم افزارآکروبات و سا یت eBay مثال‌هایی از این دسته‌اند. در این حالت، استفاده‌کننده است که باید احساس کند که آن تجربه و محصول ارزشمند است تا علاوه بر ایجاد تغییر در خود شخص، دلیلی برای ارسال آن به دیگران نیزداشته باشد.

 

بازاریابی ویروسی مار پیچی

افراد می‌خواهند تا در تجربیات شاد یا جالب با دیگران شریک شوند.  فرد A می‌خواهد تجربه خود را با فرد B در میان بگذارد، به خاطر اینکه او فکر می‌کند که فرد B نیز آن موضوع را مثل خودش شاد یا جالب می‌داند. ذکر این موضوع لازم است که محصولات و کالاهای اجباری مناسب این طبقه نیستند.

 

بازاریابی ویروسی ناخوشایند

افراد به دیگران درباره تجربیات منفی خود هشدار می‌دهند. فرد A محصول را امتحان می‌کند و درمی‌یابد که محصول نامناسبی است‌. سپس او مانع استفاده فرد B از این محصول می‌شود. کسی که محصولاتی با کیفیت پایین تولید می‌کند که مطابق با نظر و سلیقه استفاده‌کننده نیست یا محصولاتی که استفاده‌کننده، حالت مزورانه‌ای را در آن محصول مشاهده می‌کند، این نوع ویروس را ایجاد می‌کند

مطابق با آ نچه ذکر شد برای ویروسی ساختن باید نوع آن را در نظرداشت. شرکت‌ها باید سعی کنند تا نیازها و خواسته‌های استفاده‌کنندگان خود را شناسایی و برای برآورده ساختن و ارضای آن نیازها و خواسته‌ها، محصولاتی را ایجاد کنند که به یک تجربه مثبت دراستفاده‌کننده منجر شود. مطابق با بررسی‌های صورت گرفته به طور متوسط، استفاده‌کنندگان آنلاین، دوازده نفر دیگر را از تجربه خرید خود آگاه می‌کنند و این پویایی، قدرت بازاریابی ویروسی است.

 

بیشتر بخوانیم

 

در اینجا لازم است تا به مشکلات اساسی و کلیدی که در بازاریابی ویروسی مطرح می‌شود نیز اشاره داشته باشیم:

 کنترل نام و نشان تجاری (برند)

یکی از مشکلاتی که در بازاریابی ویروسی وجود دارد این است که شرکت، کنترلی بر روی نام و نشان تجاری خود ندارد. شرکت نمی‌داند که در آینده چه کسی قصد برقراری ارتباط را دارد. در نتیجه، بسیاری از پیام‌ها ممکن است توسط افرادی غیر از مخاطبان هدف به پایان برسد. علاوه بر این، در بعضی موارد، افراد ممکن است، پیام را تعدیل یا چیزی را به آن اضافه کنند که این باعث ادراک متفاوت افراد از نام ونشان تجاری شرکت شود، چیزی که مورد نظر شرکت نبوده است.

 

 رشد بدون نمودار

بازاریابی ویروسی می‌تواند به مسیرهای رشد غیر قابل پیش‌بینی منجر شود. برای مثال، درسال‌های اخیر، هات‌میل، یکی از تهیه‌کنندگان پیشرو در پست الکترونیک در هندوستان است. این موضوع که چنین رشدی مورد انتظار شرکت بوده یا خیر و این که حتی اصلا شرکت خواستار این رشد بوده، به درستی مشخص نمی‌شود. به‌هر حال بسیاری از افراد در هندوستان، ارسال پست الکترونیک را به دوستان خود شروع کرده‌اند‌. چنین مسیرهای رشدی ممکن است منجر به تغییرات ناگهانی و غیر منتظره در مسیر راهبردی شرکت شود که می‌تواند به صورت معمایی حل نشده در آید.

 

 فقدان سنجش و اندازهگیری

شرکت همیشه نمی‌تواند فردی را که پست‌های الکترونیک را دریافت می‌کند و آنچه را که وی انجام می‌دهد، پیگیری کند. در بسیاری از موارد، مشخص کردن این که چه افرادی، خدمات شرکت را انتخاب کرده‌اند، از طریق تکنیک‌های بازاریابی ویروسی امکان‌پذیر نیست. بنابراین، پیگیری و اندازه‌گیری این موضوع دشوار است.

 

 تهدید روابط شخصی

اگر این نوع بازاریابی به صورت ضعیف عمل کند می‌تواند درابعاد وسیع باعث خدشه‌دار کردن موقعیت بازاریاب شود. دریافت یک پست الکترونیک تجاری توسط یک دوست به طور ناخواسته، می‌تواند روابط فرد را با شخصی که این نامه را برایش ارسال کرده است، تضعیف کند که این موضوع ممکن است باعث از دست دادن یک دوست و عصبانیت از بازاریاب شود که این پیام ناخواسته را برای فرد ارسال کرده است.

 

با بازاریابی عمودی آشنا شویم

چند راهبرد بسیار مؤثر در بازاریابی ویروسی عبارتند از:

* ارایه این امکان که افراد از مجموعه محصولات و خدمات در سایت به طور مجانی استفاده کنند. در واقع، این قوی‌ترین راهبرد بازاریابی ویروسی است. ایده‌ای که در پس بازاریابی ویروسی قرار دارد، این است که شرکت، تبلیغ خود را با ارایه یک کالا یا خدمت مجانی به افراد عرضه کند. به طور مثال به راحتی می‌توان در اینترنت، نرم‌افزارهایی را پیدا کرد که پس از خرید آنها امکان انتشار و توزیع رایگان آنها از سوی دیگر افراد وجود دارد. با همراه کردن نام تجاری یا پیام تبلیغاتی شرکت با این نرم‌افزارها، نام شرکت و خدمات آ‌ن با سرعت باورنکردنی میان جمع زیادی از کاربران در مدت زمانی کوتاه توزیع می‌شود.

* نوشتن مقالاتی که موضوعات آن مرتبط با محصول یا خدمت مورد نظر نیز هست. در این ارتباط، باید به افراد اجازه استفاده مجدد از این مقالات را در وب‌سایتشان یا جای دیگر داد، چرا که آنها با معرفی مرجع و منبع مقاله و اشاعه محتویات آن به طور غیرمستقیم و ناخودآگاه اقدام به بازاریابی به نفع شرکت می‌کنند.

* امکان ارسال هر یک از صفحات یا متون موجود در وب‌سایت شرکت به وسیله بازدیدکنندگان به دوستان و اطرافیانشان. به طوری که افراد تنها با وارد کردن نام و نشانی ایمیل موردنظر خود بتوانند متن مورد علاقه‌شان را به فرد دیگری ارسال کنند.

* ایجاد امکان عضویت بازدیدکنندگان در سایت شرکت و همچنین ایجاد امکان ارسال خبرنامه به ایمیل کاربران و ارایه فضای کافی به آنها برای ساخت سایت شخصی به طور رایگان و در زیر مجموعهء سایت اصلی شرکت تا از این طریق هم آنها به فضایی برای ارایه مطالب خود و رسیدن به اهدافشان دست یابند و هم شرکت امکان تبلیغ برای کالا و خدمات خود را در آن فضا داشته باشد.

* در نظر گرفتن تالارهای گفت‌وگو به منظور تماس و گفت‌وگو با افراد و نیز برقراری ارتباط میان آنها با یکدیگر به صورت آنلاین به این ترتیب تبادل اطلاعات و ارتباطات میان افراد با هم و با شرکت بسیار آسان می‌شود.

* انتشار یک کتاب الکترونیک (ebook) و دادن این اجازه به افراد که تبلیغات مورد نظر خود را ضمیمه این کتاب کنند که به آنها انگیزهء لازم را جهت انتقال کتاب موردنظر به سایرین می‌دهد. به این ترتیب پیام یا تبلیغ مورد نظر شرکت به آسانی انتقال می‌یابد. به علاوه حتی محتوا و موضوع کتاب در صورت جذابیت می‌تواند مورد توجه و علاقه خوانندگان قرار گرفته و انگیزه لازم را برای فرستادن آن به دیگران در آنها ایجاد کند.

 

 چه قدردرباره بازاریابی جاویژه می دانیم؟

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true