مدیریت زمان برای افراد خلاق 2 - تاثیر سیسیفوس- اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
مدیریت زمان برای افراد خلاق ۲

مدیریت در بخش های مختلف زندگی بسیار مهم هستند اما…

افراد خلاق تمایل دارند نهایت استفاده را از مدیریت زمان خود ببرند. در این مقاله می خواهیم با توجه به افسانه سیسیفوس درباره مدیریت زمان صحبت کنیم.

برای مدیریت زمان ابتدا باید از تاثیر سیسیفوس در فهرست‌های شلوغ اجتناب کنید.

سیسیفوس، یکی از اساطیر یونان است که به خاطر گناهی که بر روی زمین مرتکب شده بود، باید هر روز، قطعه سنگ بزرگی را به نوک قله یک کوه می‌برد و سپس آن را به پائین غلت می‌داد. پس از این کار، دوباره باید همین عمل را تکرار می‌کرد تا روزی که گناه او بخشیده شود و …

بیائید باز هم به سناریویی که در فصل اول بررسی کردیم بازگردیم.

شما می توانید روز خود را با انرژی و اشتیاق کامل آغاز کنید. شما در مورد بخش جدیدی از یک اقدام خلاقانه، هیجان ویژه‌ای احساس می‌کنید و تمایل دارید هرچه‌ سریع‌تر، عقاید خود را به مرحله عمل بگذارید.

رایانه خود را روشن می‌کنید، تعداد زیادی از ایمیل‌ها را در صندوق ورودی ایمیل خود مشاهده می‌کنید، به ایمیل‌ها نگاه می‌کنید ناگهان ضربان قلب شما تندتر می‌شود، دو مورد از آنها به اقدام فوری نیاز دارند. گزینه پاسخ را انتخاب کرده و شروع به پاسخ دادن به آنها می‌کنید …. بیست دقیقه بعد، متوجه می‌شوید که به منطقه ممنوعه‌ای از ایمیل‌ وارد شده‌اید و ایمیلی که از طرف دوست صمیمی شما ارسال شده است، نظر شما را جلب می‌کند.

شما پنجره ایمیل‌ را کوچک کرده و به پروژه خود ادامه می‌دهید. پس از ۱۵ دقیقه، از انجام کار خود لذت می‌برید و به جریان خلاقانه خود وارد می‌شوید. در این هنگام، زنگ تلفن به صدا در می‌آید. آن طرف خط، یک نفر از شما در خواستی دارد. شاید درخواستی در مورد یک قرار ملاقات باشد که قرار بوده است هفته پیش صورت گیرد.

شما برگه‌های روی میز خود را جستجو می‌کنید و به دنبال یادداشت‌های خود می‌گردید. اما نمی‌توانید آنها را پیدا کنید. ناگهان ضربان قلب شما تندتر می‌شود. زیرا نامه‌ای را می‌بینید که باید چند روز پیش به آن پاسخ می‌دادید. «به محض این‌که نامه را پیدا کردم با شما تماس می‌گیرم». سپس گوشی تلفن را قطع می‌کنید و نامه را برمی‌دارید. وقتی به ساعت خود نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید که فقط نیم‌ ساعت تا شروع جلسه خود فرصت دارید و به آن شخص نیز قول داده‌اید که با او تماس می‌گیرید.

طرح شما نگاه ملتمسانه‌ای به شما می‌اندازد. صندوق دریافت ایمیل شما پر شده و دیگر هیچ ایمیلی را دریافت نمی‌کند: اکنون پیغام‌های زیادی در این صندوق وجود دارند که باید به آنها پاسخ دهید. در این هنگام، شور و اشتیاق اولیه شما از بین رفته و آن روز برای شما به سختی سپری می‌شود. به نظر می‌رسد که اقدامات خلاقانه‌،‌ رویایی دست نیافتنی باشد.

کار به این شیوه، دو مشکل بزرگ را به وجود می‌آورد:

  1. حواس شما کاملا مختل می‌شود

هنگامی که نشسته‌اید و روی کار خود متمرکز شده‌اید، هرگز نمی‌دانید که تمرکز شما چه زمانی به هم می‌خورد. به هم خوردن تمرکز ممکن است به واسطه مشاهده یک ایمیل، زنگ تلفن، درخواست یک همکار یا حتی خود شما باشد که ناگهان مسئله مهمی را به خاطر می‌آورید که فراموش کرده‌اید آن را انجام دهید. بر هم خوردن تمرکز به دلیل هر یک از این موارد بسیار آزاردهنده است زیرا نمی‌توانید آرام باشید و فکر خود را متمرکز کنید.

در زمانی که مشغول تمرین هیپنوتیزم بودم، یادگرفتم که اگر بخواهید مسئله‌ای را به دست فراموشی بسپارید، باید با دیگران در تعامل بوده یا آن موضوع را تغییر دهید. توضیح هیپنوتیزم در مورد این مسئله این است که حافظه شما به حالت ذهنی شما وابسته است، بنابراین، هنگامی که تمرکز خود را تغییر می‌دهید، حالت ذهنی شما نیز دچار تغییر می‌شود. این حالت موجب می‌شود که به سختی به یاد آورید که قبلا به چه موضوعی فکر می‌کردید. به زمانی فکر کنید که در یک رستوران یا مهمانی با دوست خود مشغول گفتگو بودید که در این لحظه، یکی از دوستان شما با سئوالی که می‌پرسد، تمرکز شما را بر هم می‌زند. پس از آنکه دوست شما خداحافظی می‌کند از طرف مقابل خود می‌پرسید که در مورد چه مسئله‌ای صحبت می‌کردیم.

مسئله مهم این است که اختلالات، تمرکز شما را به هم می‌زنند. و عدم تمرکز، یعنی از دست دادن کارهای خلاقانه، اگر آدم دقیقی نباشید، ممکن است بلافاصله حالت واکنشی خود را از دست بدهید و زمان زیادی را برای بررسی تقاضای دیگران اختصاص دهید؛ در حالی که می‌توانید کارهای دیگری انجام دهید که باید در آن روز به اتمام برسانید.

هنگام مواجهه با هر مسئله‌ای، انتظار نداشته باشید که بلافاصله آن را فراموش کنید. در این صورت، ممکن است لحظات ناخوشایندی در انتظار شما باشند. بدیهی است که تنظیمات کوتاه مدت، سود چندانی برای شما به دنبال نخواهند داشت. لذا همانگونه که پیشتر توصیه شد، بهتر است خلاقانه‌ترین زمان خود را مشخص و محدود کنید، اما به این مسئله نیز توجه داشته باشید که همیشه نمی‌توانید این کار را انجام دهید و این مسئله توانایی حل دومین مشکل بزرگ شما را حل کند…….

 

  1. تاثیر سیسیفوس – یک فهرست شلوغ بی‌پایان

تاثیر سیسیفوس، نتیجه فهرست‌ها و اقدامات شلوغی است که پایانی ندارند و به واسطه جریان ثابت تقاضاهای ورودی ایجاد می‌شوند. ما روز خود را با نشاط کامل آغاز می‌کنیم، اما در پایان روز، تعهدات جدیدی فراروی ما قرار می‌گیرند که شامل فهرستی است که گسترده‌تر از فهرست ابتدایی روز است.

«مارک فورستر»، یکی از متخصصان بهره‌وری، نقطه نظر بسیار جالب و عجیبی در این زمینه دارد:

در یک روز کاری، بهترین شیوه برای تحریک شما چیست؟ بدیهی است شما از کار خود لذت می‌برید و دیدگاه روشن دارید که بسیار حائز اهمیت است، اما من به این مسئله اعتقادی ندارم که این دیدگاه‌ها، مهم‌ترین عامل برای استمرار اقدامات و کارهای روزانه‌ باشند. در مقابل، به اعتقاد من، آنچه که حداکثر انرژی را به ما القا می‌کند، احساس درصدر قرار گرفتن کارها و اقدامات ما می‌باشد. اگر شما در رأس کاری قرار داشته باشید، انرژی انجام آن را نیز دارید، حتی اگر هیچ علاقه‌ای به انجام آن کار ویژه نداشته باشید.

پیشتر به این مسئله فکر نکرده بودم، اما زمانی که برای انجام کارهای خود، هیجان خاصی احساس می‌کردم،‌ به این نتیجه رسیدم که گفته‌های «مارک فورستر» صحت دارد – این نتیجه مربوط به زمانی بود که در خلال یک روز، کارهای زیادی برای انجام دادن نداشتم. اما زمانی که با یک مسئله مبهم مواجه می‌شوم، احساس ناامیدی کرده و انرژی خود را از دست می‌دهم. هنگام مواجهه با مسئله‌ای ویژه، حتی ممکن است نتوانم هیچ عکس‌العملی از خود بروز دهم، به ویژه اگر زمان چندانی برای انجام آنها نداشته باشم.

 

مکان ویژه‌ای را برای خود در نظر بگیرید

هنگام مواجهه با مشکلات و مسائل غیر منتظره و تاثیر سیسیفوس که انتهایی ندارد، بهتر است مکان ویژه‌ای را برای خود در نظر گرفته و بر آنچه که می‌خواهید به آن دسترسی داشته باشید، متمرکز شوید. به عبارت بهتر، باید نوعی حالت خنثی را بین تقاضاهای دیگران و پاسخ‌های خود ایجاد کنید. در غیر این صورت، اضطراب شما به طور موقت کاهش یافته و حالت واکنشی شما، بهره‌ورانه نمی‌شود.

از سوی دیگر، باید شیوه‌ مناسبی را برای برآورده‌ کردن تعهدات خود و پاسخ به نیازهای دیگران در زمانی منطقی تعیین کنید. در غیر این صورت، ممکن است بلافاصله به نوعی عدم اطمینان برسید و ناچار باشید خسارت آن را جبران کنید.

 

  1. کارها را با تعویق آنها تا روز بعد انجام دهید.

در فصل گذشته، به تشریح مشکلاتی پرداختم که به واسطه جریان بی‌پایان و رد تقاضا به وجود می‌آیند: از یک سو، تداخل‌های گسترده می‌توانند تمرکز مورد نیاز شما را برای اقدامات خلاقانه بر هم بزنند؛ از سوی دیگر، فهرست‌های شلوغ بی‌پایان، تاثیر سیسیفوس را به دنبال دارد که نوعی احساس ناامیدی و عدم شور و اشتیاق را ایجاد می‌کند.

«مارک فورستر»، در اثر معروف‌ خود تحت عنوان «این کار را فردا انجام بده»، شیوه بسیار جالبی را برای حل این مشکلات پیشنهاد می‌کند که حیات کاری مرا متحول کرد. وی معتقد است که ما نوعی حالت خنثی را بین تقاضاهای ورودی و پاسخ‌های خود به وجود آوریم. البته می‌توانیم این حالت را با در نظر گرفتن «انجام کارها در زمان‌ آتی» به عنوان یک پیش‌فرض، به وجود آوریم. البته منظور ما از زمان آتی، فردا نیست، بلکه می‌تواند هر زمانی غیر از امروز باشد.

مثلا راه حل «مارک» برای جریان بی‌پایان ایمیل‌ها را در نظر بگیرید. در این سیستم، در یک روز معمولی، شما فقط با ارزش ایمیل‌های همان روز مواجه می‌شوید:

  1. فرض کنید که روز گذشته، بیش از ۴۰ ایمیل دریافت کرده‌اید. اولین کاری که می‌کنید این است که تمام این ایمیل‌ها را به پوشه‌ای مخصوص که تحت عنوان پوشه اقدام نامگذاری کرده‌اید منتقل می‌کنید. پوشه مذکور مربوط به کارهایی است که همین امروز باید نسبت به انجام آنها اقدام کنید.
  2. روی صندلی خود نشسته‌ و به همه آنها پاسخ می‌دهید. یاحداقل سعی می‌کنید دو یا سه مورد از ایمیل‌های مهم را پاسخ دهید.
  3. هر ایمیلی که به صندوق دریافت شما می‌رسد برای روز بعد ذخیره می‌شود. اگر به ایمیل‌های امروز پاسخ ندهید، ممکن است روز بعد به تاثیر سیسیفوس مبتلا شود.

انجام کارها در زمان آتی، مزایای متعددی دارد که در ذیل به چند نمونه از آنها اشاره می‌شود:

  • بررسی همزمان ایمیل‌ها بسیار موثر است. شما می‌توانید حالتی موسوم به حالت ایمیل را ایجاد کرده و آنها را در یک پوشه به صورت زیپ در آورید.
  • بررسی تعداد محدودی ایمیل، بسیار مهیج‌تر از یک صندوق دریافت است که مملو از ایمیل باشد. به عبارت دیگر، این مسئله، تاثیر سیسیفوس را از بین برده و به جای فهرستی از کارهای بی‌پایان، اقدامات قابل کنترلی را در اختیار شما قرار می‌دهند.
  • ایمیل‌های امروز نمی‌توانند حواس شما را مختل کنند، زیرا همین امروز نسبت به پاسخ‌ آنها اقدام می‌کنید. هر بار که به یک ایمیل که حاوی درخواستی باشد نگاه می‌کنم، احساس عجیبی به من دست می‌دهد. به آن ایمیل توجهی نکرده و به سراغ کار خود می‌روم. یعنی روز بعد، آن را بررسی خواهم کرد.
  • با حالت ذهنی بهتری به ایمیل‌ها پاسخ می‌دهید. در نتیجه، اقدامات غیر ضروری، تعهدی برای شما ایجاد نکرده و حواس شما برای خلاص شدن از یک ایمیل،‌ مختل نمی‌شود. همچنین می‌توانید پاسخ‌ها و اقدامات مناسب‌تر و بهتری ارائه کنید.
  • مهم نیست که چند بار ایمیل خود را کنترل می‌کنید. من شخصا به مزایای کنترل ایمیل‌ها به صورت روزانه اعتقاد دارم، اما شرایط کافی برای مقاومت در مقابل آن را ندارم، به ویژه زمانی که منتظر مسئله مهمی باشم. در این شیوه می‌توانم ایمیل‌ خود را کنترل کنم، بدون این که در پاسخ دادن به آنها تاخیر کنم.
  • شما با ایمیل‌های مشکل مواجه می‌شوید. اکثر ما ایمیل‌هایی را دریافت می‌کنیم که به دلایل متعدد، تمایلی نداریم به آنها پاسخ دهیم. اما این سیستم بدان معناست که شما می‌توانید به تمام ایمیل‌هایی که روز گذشته ارسال شده‌اند پاسخ دهید. بنابراین، می‌توانید موارد مشکل را جدا کرده و به ذهن خود بسپارید.

اصول مشابهی نیز در سایر کانال‌های ارتباطی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

پست، تماس‌های تلفنی، پیغام‌های متنی، تعهداتی که باید برآورده کنید و …

همه این موارد را روز بعد انجام دهید. در آغاز روز بعد، به این مسئله کاملا واقف هستید که چه اقداماتی را برای انجام تعهدات خود باید انجام دهید.

این مسئله فقط در جنبه واکنشی اقدامات شما کاربرد دارد، یعنی درخواست‌هایی که از جانب دیگران مطرح می‌شود. کارهای مقدماتی شما موضوع متفاوتی دارد. «مارک فورستر» معتقد است با اختصاص ساعات ابتدایی روز، اهداف خود را در اولویت قرار دهید. اما مطرح کردن عقاید خود برای اقدامات جدید را نیز تضمین کنید، به ویژه اگر با شخصی آشنایی دارید که عقاید متعددی در ذهن خود دارد. من تلاش کردم این کار را زمانی انجام دهم که اولین اثر «مارک» را – البته نه با دقت- مطالعه کردم و تصمیم داشتم حجم مشخصی از اقدامات را در هر روز انجام دهم.

 

بله، اما …

  • صندوق دریافت من حاوی صدها ایمیل می‌باشد. مارک فورستر، معتقد است که تمام ایمیل‌ها را در نظر گرفته و آنها را در پوشه‌ای تحت عنوان Backlog قرار دهید. در این صورت، صندوق دریافت شما خالی می‌شود اکنون می‌توانید ایمیل‌های مربوط به آن روز را بررسی و طبقه‌بندی کنید. همچنین باید زمان ویژه‌ای را برای بررسی پوشه مورد نظر اختصاص دهید. به طور معمول، شما تمایل دارید که هر چه سریع‌تر به این سیستم بازگشته و از آن استفاده کنید، زیرا وقت خود را با تلاش برای پاسخ دادن به سایر مسائل تلف نمی‌کنید.
  • رئیس من معتقد است که همین امروز به ایمیل‌ها پاسخ دهم. این مسئله بسیار اضطراب‌آور است. اگر آدم خوش‌شانسی باشید، رئیس به دلایل شما گوش می‌دهد. شما می‌توانید این سیستم جدید را برای او تشریح کرده و موافقت او را برای پاسخ به ایمیل‌ها در روز بعد کسب کنید، مگر اینکه بعضی از آنها اضطراری باشند. در غیر این صورت، می‌توانید این سیستم را به سایر افرادی که با آنها سروکار دارید معرفی کنید.
  • ورودی‌های زیادی در اختیار دارم. «مارک فورستر» معتقد است که چنین حالتی بسیار وحشتناک است. اگر تقاضاهای زیادی را بر اساس یک مبنای منظم دریافت کنید، با آنها را با تعهدات خود هماهنگ نمائید. این کار چندان ساده نیست، اما از انجام یک کار احتمالی ساده‌تر است.
  • کارهای بسیاری دارم که باید انجام دهم. از برنامه‌کاری کارکنان خود آگاه باشید که این مسئله شامل ملاقات‌ها و مذاکرات با مشتریان و سایر افرادی است که زمان چندانی را برای انجام سایر کارهای شما باقی نمی‌گذارند. لزومی ندارد که این کار را در یک روز ویژه انجام دهید. اگر تمام روز در یک سمینار شرکت کنم، یقینا نمی‌توانم تمام ایمیل‌های خود را هنگام بازگشت به منزل کنترل کنم. آنها می‌توانند تا صبح روز بعد منتظر بمانند.

 

  1. مسائل را از ذهن خود دور کنید.

هنگامی که پشت میز خود نشسته‌اید، تلاش می‌کنید بر اقدامات و کارهای خلاقانه خود متمرکز شوید، اما ایجاد تمرکز بسیار مشکل است، زیرا مسئله دیگری وجود دارد که ذهن شما درگیر مسئله دیگری می‌شود، شما مسئله مهمی را فراموش کرده‌اید. یا حتی بدتر از آن، ممکن است تلفن شما زنگ بزند یا ایمیلی دریافت کنید که دلیل تاخیر شما در تحویل سفارشی را که قول داده بودید، خواستار شود. یا ممکن است ناگهان متوجه شوید که کار بسیار مهمی را باید دیروز انجام می‌دادید، اما فراموش کرده‌اید.

اگر چنین اتفاقاتی برای شما رخ دهند، بهتر است که رویه زندگی کم اضطرابی را در پیش بگیرید. حافظه، میز، ایمیل‌ها، فهرست‌ها و … را کنترل کرده و تلاش خود را بر این مسئله متمرکز کنید که هر مسئله‌ای که شما را مضطرب می‌کند به دست فراموشی بسپارید. وقتی متعهد به انجام کاری می‌شوید، می‌توانید آن را یادداشت کنید، اما آیا می‌توانید مطمئن باشید که صد‌ در صد کارهایی را که یادداشت کرده‌اید انجام می‌دهید؟ یا اگر تعهدی را یادداشت کردید، چگونه می‌توانید از این مسئله اطمینان حاصل کنید که هنگام بازگشت به محل کار خود مجددا آن را انجام خواهید داد؟ هرجایی که می‌روید، هر کاری که انجام می‌دهید و پس زمینه‌ای که در ذهن خود دارید، ممکن است موجب نگرانی شما شوند.

 

نظر شما در مورد جایگزین چیست؟

  • اگر تصمیم بگیرید صد در صد توجه خود را به کاری که در دست دارید متمرکز کنید و این کار به انتخاب خود شما و بدون هر گونه اختلال حواسی باشد، چه اتفاقی رخ می‌دهد.
  • این یکی از شرایط انجام کارهاست که به ذهنی آزاد و خلاق نیاز دارد….
  • اکثر مردم، کم و بیش توجه خود را به مسائلی معطوف می‌کنند که هیچ‌گونه ارتباطی به کار آنها ندارد، فقط به این دلیل که آنها نمی‌توانند به طور هماهنگ عمل کنند.

جملات فوق الذکر، ضرب‌المثل یا جملات قدیمی نیستند بلکه برگرفته از کتاب «کارها را انجام بده»، نوشته «دیوید آلن» است که پرفروش‌ترین اثر در زمینه بهره‌وری محسوب می‌شود. هنگامی که این فصل از کتاب را مطالعه می‌کردم، به این نتیجه رسیدم که در اختیار داشتن یک سیستم برای کنترل اقدامات، کاری مقرون به صرفه است. این سیستم نه‌تنها باید بهره‌ورانه باشد، بلکه باید مسائل غیر ضروری را نیز از ذهن شما دور کند و به گونه‌ای باشد که شما تلاش کنید تمام تعهدات خود را به انجام برسانید.

پیش از آشنایی با این سیستم، معمولا فهرست‌های متعددی در اختیار داشتم که ناچار بودم آنها را انجام دهم. البته این فهرست‌ها بر روی صفحات مختلف کاغذ نوشته شده بودند و هیچ اثری از آنها بر روی صفحه نمایش رایانه من به چشم نمی‌خورد. اما من عادت نداشتم که هر مسئله‌ای را یادداشت کنم، بنابراین، آیتم‌های متعددی وجود داشتند که باید همیشه آنها را به خاطر می‌سپردم. تقریبا به این مسئله واقف بودم که هرگونه تلاش برای به خاطرسپاری – و اضطراب مربوط به فراموشی – انرژی با ارزش ذهنی مرا مصروف کرده و ذهن مرا مکدر می‌سازد. مجددا به این مسائل توجه کردم، زیرا نتایج دیگری را تجربه کرده بودم.

هنگامی که اثر «دیوید آلن» را مطالعه می‌کردم، به احتمال وضوح ذهن پویا و سیال در میانه روز کاری خود پی بردم. جدا از مزایای مشخص احساسی، به این نتیجه رسیدم که این امر می‌تواند به خلاقیت من کمک کند.

بنابراین،‌ «دیوید آلن» چگونه نشان می‌دهد که ما می‌توانیم به این حالت از ذهن دسترسی داشته باشیم، در حالی که با فشار کار مواجه هستیم؟

 

برای انجام تعهدات خود، ظروف ویژه‌ای در نظر بگیرید.

ظرف، یک مخزن فیزیکی است که شما می‌توانید اطلاعات مهم، تقاضاها و تعهدات ضروری خود را در آن قرار دهید، در نتیجه، هیچ یک از آنها از دست نمی‌رود و فراموش نمی‌شود. شما باید تعدادی از آنها را همیشه در اختیار داشته باشید، اما تعداد بیشتری از آنها مورد نیاز هستند.

در اینجا تعدادی از ظروف خود را برای شما بازگو می‌کنم:

  • یک ظرف پلاستیکی برای نامه‌های ورودی، کارت‌های تجاری، کاغذها، یادداشت‌های مربوطه به ملاقات، فهرست‌ها و ……
  • صندوق دریافت ایمیل من
  • صندوق دریافت در iGTD ، نرم‌افزاری که برای انجام کارهای خود استفاده می‌کنم.
  • دو خط تلفن (تلفن همراه و ثابت)
  • فولدر پیش‌نویس‌ها در تلفن همراه. همیشه تلفن همراه خود را به همراه دارم، بنابراین، هنگامی که در خارج از محل کار خود بوده و کاری برای انجام دادن داشته باشم آن را روی یادآور گذاشته و در فولدر پیش‌نویس‌ها ذخیره می‌کنم.

 

نکات مهم

  • تمام تعهدات خود را در این پوشه قرار دهید. حتی اگر فکر کنم که می‌توانم کاری را به سادگی به خاطر بسپارم، لزوما بخشی از ذهن مرا اشغال خواهد کرد، اما اگر آن را در یکی از این ظروف قرار دهم، می‌توانم ذهن خود را از آن خلاص کنم.
  • هرگز تعهدات مهم را در جایی ناخواسته ذخیره نکنید. اگر به هیچ یک از موارد فوق‌الذکر دسترسی نداشته باشید، بهتر است امیدوار باشید که هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد. من خود را برای انجام چنین حالتی آماده کرده‌ام. در ابتدای این مسئله مشکل به نظر می‌رسید، اما پس از مدتی، احساس کردم که می‌توانم مسائل غیر ضروری را از ذهن خود دور کنم.

 

مزایا

  • هنگامی که شما مسئله‌ای را از ذهن خود پاک می‌کنید، می‌توانید تمام مسائل مربوط به آن را نیز فراموش کنید و در آن لحظه، توجه خود را کاملا به کاری معطوف نمائید که در حال انجام آن هستید.
  • سعی کنید مسائل مهم را فراموش نکنید. پس از استفاده از این سیستم، تعداد کارهایی که فراموش کرده‌ام به نحو چشمگیری کاهش یافته است.
  • دیگر نگران فراموش‌ کردن مسائل مهم نیستید.
  • به راحتی می‌توانید تعهدات خود را بررسی کنید. بنابراین، می‌توانید همزمان چند کار را مدیریت کنید.

در پایان، آیا اکنون من در حالتی خوب و مناسب زندگی می‌کنم؟ دقیقا نمی‌توان به این سوال پاسخ داد. اگر چنین هدفی دارید،‌ بهتر است مسیر مشخصی را در پیش بگیرید. اما با استفاده از این سیستم، توانسته‌ام بر یکی از منابع مهم استرس فائق شوم.

 

  1. تعهدات خود را بررسی کنید.

پس از آنکه خلاقیت خود را محصور کردید، از هرگونه تاثیر سیسیفوس در انجام کارهای بی‌پایان اجتناب کرده و تمام تعهدات را در ذهن خود طبقه‌بندی کنید. اما در مرحله بعد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

بدیهی است هیچ نقطه مشترکی در مورد تمام آیتم‌های شلوغ وجود ندارد، مگر اینکه کاری در مورد آنها انجام دهید. کدام یک به معنای تخلیه ظروف است: بررسی تعهدات یا تصمیم‌گیری در مورد کاری که باید انجام دهید.

این کار را چگونه انجام می‌دهید و چند بار توانایی انجام آن را دارید؟

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true