گرافیک از ابتدا - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
گرافیک از ابتدا

گرافیک‌ها (که نام آن از واژه‌ی یونانی graphia مشتق شده) نمودهای تصویری هستند که می‌توان آنها را بر روی بعضی سطوح مانند دیوار، پارچه، نمایشگر رایانه، کاغذ، سنگ، تابلوها و غیره مشاهده کرد و از آنها برای سرگرم کردن، تبلیغات، تصویرسازی و آگاهی دادن استفاده می‌شود. عکس‌ها، طراحی‌ها، گراف‌ها، نمودارها، جداول، حروف، اعداد، نشانه‌ها، اَشکال هندسی، نقشه‌ها، طرح‌های مهندسی و دیگر تصاویر، از جمله نمونه‌های گرافیک‌ها هستند. درگرافیک‌ها، معمولا سه عنصر متن، تصویر و رنگ با یکدیگر ادغام می‌شوند.

هنر گرافیک، آمیزه‌ای از انتخاب، آفرینش و یا تنظیم و چیدمان خود حروف، در یک بروشور، پوستر، وب‌سایت و یا کتاب است. در استفاده از گرافیک، ممکن است هدف، برقراری یک ارتباط موثر و شفاف یا ارتباط با دیگر عناصر فرهنگی باشد و یا هنرمند تنها در نظر داشته باشد که دست به یک آفرینش هنری بزند. گرافیک‌ها می‌توانند کاربرد عملی یا هنری داشته باشند. کاربرد هنری آن می‌تواند شامل یک نسخه‌ی ثبت شده مانند یک عکس باشد.

 

تاریخچه‌:

اولین گرافیک‌های شناخته شده برای انسان‌شناس‌هایی که دوران‌های ما قبل تاریخ را مطالعه می‌کنند، متشکل از نقاشی‌های کشیده شده بر روی دیواره‌ی غارها و نشانه‌هایی بودند که بر روی تخته‌سنگ‌ها، استخوان‌ها، عاج فیل و شاخ گوزن یافت شدند. بسیاری از این نشانه‌ها، حاوی اطلاعات مهمی از وقایع تاریخی، فصلی و نجومی بودند. بعضی از این گرافیک‌ها و طرح‌ها که از ۶۰۰۰ پیش تاکنون، برای بشر امروز به یادگار مانده، لوح‌های سنگی و مهرهای سرامیکی هستند و از آنها برای علامت‌گذاری شروع دوره‌های تاریخی و محاسبه و موجودی کالا و اموال استفاده می‌شده است.

اولین نشانه‌های ثبت شده در مصر کشف شده‌اند و مصریان از پاپیروس برای کشیدن نقشه‌ی اهرام استفاده می‌کرده‌اند؛ آنها تکه‌های چوب و سنگ آهک را نیز،‌ مورد استفاده قرار داده‌اند. بین سال‌های ۲۵۰ تا ۶۰۰ قبل از میلاد، یونانی‌ها نقش مهمی در علم هندسه ایفا کردند. آنها از گرافیک‌ها استفاده می‌کردند تا تئوری‌ها و نظریه‌های ریاضی خود به روی کاغذ آورند و نشان دهند.

در هند، گرافیک‌ها بر خلاف نقاشی از خطوط تشکیل شده‌اند.

می‌توان ردپای گرافیک‌ها را در مباحث زیر یافت:

 

طراحی

عموما طراحی شامل کشیدن نشانه‌هایی بر روی یک سطح است که این کار، از طریق فشار یک ابزار یا حرکت آن بر روی سطح انجام می‌شود. متداول‌ترین این ابزار عبارتند از: قلم‌های گرافیت، قلم و مرکب، مدادهای رنگی، مدادهای شمعی،‌ زغال چوب، پاستل‌ها و علامت‌زن‌ها. از ابزار دیجیتالی که عملکرد این ابزارها را شبیه‌سازی می‌کنند نیز استفاده می‌شود. تکنیک‌های اصلی طراحی، طراحی خطوط و سایه‌زنی هستند. از بزرگترین طراحان تاریخ می‌توان به نام میکل‌آنژ، رِمبراند (Rembrandt)، رافائل (Raphael) و لئوناردو داوینچی اشاره کرد.

بسیاری از افراد، طراحی را به عنوان سبک اصلی هنری بر می‌گزینند. بعضی دیگر از آن به عنوان طرح‌های اولیه‌ی نقاشی، مجسمه‌سازی و دیگر اقسام هنری استفاده می‌کنند. یکی دیگر از اصطلاحات موجود در این زمینه، اصطلاح «گرافیک مهندسی» است. این اصطلاح به برنامه‌ای اشاره دارد که قابلیت سه بعدی مهندسان را در طرح‌ریزی و تحقق نظراتش شبیه‌سازی می‌کند.

 

چاپ

چاپ با مهر چوبی، تصاویری را در بر می‌گیرد که پس از اختراع کاغذ، اولین بار در چین یافت شدند. در غرب، تکنیک‌های اصلی مورد استفاده، کلیشه‌ی چوبی و حکاکی بودند، البته تکنیک‌های دیگری هم وجود داشتند.

 

حکاکی

حکاکی یک روش چاپ گود است که در آن تصویر بر روی سطح یک پلیت فلزی، با استفاده از اسید حکاکی می‌شود. اسید، فلز را می‌خورد و نقوش را باقی می‌گذارد.

استفاده از این فرآیند چاپی برای اولین‌بار، به مخترع آن یعنی دانیل هوپفر (Daniel Hopfer) از آلمان نسبت داده می‌شود که از این روش برای تزئین سلاح‌های خود استفاده می‌کرده است.

 

تصویر

تصویر یک نمود بصری است مانند یک طراحی، یک نقاشی و یا یک عکس که در آن موضوع و محتوا بیشتر از شکل و حالت اهمیت دارند. هدف از این نوع تصویر، روایت یا آراستن یک داستان، شعر، یا یک متن است. تصاویر می‌توانند کارکردها و مصارف مختلفی داشته باشند مانند:

–      عینیت بخشیدن به شخصیت‌های یک داستان

–      به نمایش در آوردن مثال‌های مربوط به یک مبحث

–      نمودارسازی مرحله به مرحله دستورالعمل‌ها در یک کتاب آموزش فنی

–      بیان یک داستان به روشی جذاب

–      اتصال برندها با خلاقیت

–      خنداندن خواننده

–      سرگرمی

 

گراف‌ها یا نمودارها

یک گراف یا نمودار، نوعی گرافیک اطلاعاتی است که بیانگر داده‌های عددی یا فهرست‌بندی شده می‌باشد. اغلب از نمودارها برای آسان‌تر کردن فهم حجم گسترده‌ای از اطلاعات و روابط میان بخش‌های مختلف داده‌ها و اطلاعات استفاده می‌شود.

 

سمبل‌ها

یک سمبل،‌در مفهوم اولیه‌ی خود، بیانگر یک مفهوم یا کمیت است. در مباحث فلسفی و روان‌شناختی، همه‌ی مفاهیم موجود در طبیعت، سمبلیک هستند و نمودهای این مفاهیم، نشانه‌های قراردادی هستند که به یک مفهوم سمبلیک اشاره دارند.

 

نقشه‌ها

یک نقشه، نمایش و ترسیم ساده شده‌ای از یک فضاست که روابط میان اجسام و اشیاء را در آن فضا نشان می‌دهد. معمولا نقشه، یک نمود دو بعدی و هندسی دقیقی از یک فضای سه بعدی است. یکی از اولین نقشه‌های مدرن امروزی، توسط والدسیمولار (waldseemûller) طراحی شد و در دسترس عموم قرار گرفت.

 

عکاسی

تفاوت اصلی بین عکاسی  و دیگر اشکال گرافیکی این است که در اصل،‌ یک عکاس، تنها لحظه‌ای را در واقعیت ثبت می‌کند  و هیچ تفسیری به آن اضافه نمی‌کند. با این حال، یک عکاس می‌تواند زاویه‌ی خاصی را انتخاب کند و از تکنیک‌های مختلفی مانند لنزها و فیلترها برای اعمال تغییرات استفاده نماید. در چند سال اخیر، عکاسی دیجیتال، راه را برای اعمال تغییرات گسترده‌تر باز کرده است.

انتخاب زاویه‌ی دید و حذف قسمت‌های اضافی، نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند. در اینجا، حتی این سوال فلسفی پیش می‌آید که واقعیت چیست. مغز انسان، اطلاعات را بر اساس تجارب گذشته پردازش می‌کند و به ما می‌گوید که چه چیزی را می‌خواهیم ببینم. عکاسی هم، این چنین عمل می‌کند. البته در اینجا، عکاس، صحنه را برای بیننده‌اش تفسیر می‌نماید.

 

طرح‌های مهندسی

طرح‌های مهندسی، نوعی طرح هستند که ماهیت تکنیکی و فنی دارند و از آنها برای توصیف واضح و کامل شرایط و موقعیت اجزای مرتبط به کار می‌رود این طرح‌ها معمولا بر اساس قراردادهای استاندارد‌سازی شده در زمینه‌ی صفحه‌آرایی، مجموعه اصطلاحات، اندازه و غیره تشکیل می‌شوند.

 

گرافیک‌های رایانه‌ای:

گرافیک‌های رایانه‌ای را می‌توان در دو گروه اصلی جای داد: گرافیک‌های نقطه‌ای که در آن‌ها، هر پیکسل به طور جداگانه تعریف می‌شود (مثلا در یک عکس دیجیتالی) و گرافیک‌های برداری که در آن از فرمول‌های ریاضی برای طراحی خطوط و اشکال استفاده می‌شود.

استفاده از بردارها، می‌تواند به پیدایش گرافیک‌های فوق‌العاده‌ای منجر شود و در آن به فایل‌های کوچکتری نیاز داشته باشد. اما اگر گرافیک‌ها پیچیده باشند، بردارها به زمان بیشتری احتیاج دارند و فایل بزرگتری را اشغال می‌کنند.

در سال ۱۹۵۰، اولین نمایش رایانه‌ای به سیستم MIT’s Whirlwind Ι متصل شد تا تصاویر ساده تولید کند. در اواسط دهه‌ی ۶۰ میلادی، پروژه‌های تحقیقاتی گرافیک رایانه‌ای در Lockheed corporation , Bell Labs, General Motors. MIT آغاز گردیدند. در اواخر سال‌های دهه‌ی ۷۰، رایانه‌های شخصی قدرتمندتر شدند وتوانایی انجام طراحی طرح‌ها و اَشکال اصلی و پیچیده را پیدا کردند.

در دهه‌ی ۸۰، کم‌کم هنرمندان و طراحان گرافیک به رایانه‌های شخصی، همانند یک ابزار مهم طراحی نگریستند که می‌تواند در زمان صرفه‌جویی کند و دقت بیشتری در کار خود داشته باشد. گرافیک‌های رایانه‌ای سه بعدی در اواخر سال‌های دهه‌ی ۸۰ با رایانه‌های قدرتمند SGI وارد صحنه شده‌اند و سیستم‌ مکنیتاش به عنوان یکی از پرطرفدارترین ابزار طراحی گرافیک شناخته شد.

ورود رایانه

سیستم‌های رایانه‌ای مدرن (از سال ۱۹۸۰ به بعد) اغلب برای نمایش داده‌ها و اطلاعاتی که حاوی نشانه‌ها، سمبل‌ها و تصاویر است از یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) استفاده می‌کنند. گرافیک‌ها یکی از پنج عنصر کلیدی فناوری چندرسانه (مولتی‌مدیا) را تشکیل می‌دهند.

گرافیک‌های سه بعدی در دهه‌ی ۹۰ میلادی، در انیمیشن مولتی‌مدیا و بازیها، حضور خود را پررنگ‌تر کردند. در سال ۱۹۹۶، بازی Quake، یکی از اولین بازی‌های تمام سه بعدی به بازار آمد. در سال ۱۹۹۵،  انیمیشن Toy Story، اولین فیلم انیمیشن رایانه‌ای، برگ دیگری را در صنعت سینما ورق زد. از آن زمان به بعد، گرافیک‌های رایانه‌ای هر روز، به دلیل پیشرفت رایانه‌ها و نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه بعدی مانند Cinema 4D , 3D studio Max, Maya، از دقت و جزئیات بیشتری برخوردار گشتند.

 

گرافیک‌های وب

در دهه‌ی ۹۰ میلادی، سرعت گسترش اینترنت فزونی یافت و اولین جستجوگرهای اینترنتی که توانایی‌ مشاهده‌ی تصاویر را داشتند، در دسترس عموم قرار گرفتند.

وب‌ سایت‌ها، استفاده از فرمت GIF برای نمایش گرافیک‌های کوچک مانند بنرها، تبلیغات و غیره را در صفحات وب آغاز کردند. جستجوگران جدید وب هم‌اکنون می‌توانند علاوه بر فرمت GIF، تصاویر فرمت‌های SVG, PNG, JPEG را هم به نمایش گذارند.

امروزه، گرافیک‌های جدید وب با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند Adobe Photoshop، GIMP و Corel paint ساخته می‌شوند و وب‌ سایت‌ها و سیستم‌های مختلفی برای انجام این کار، در دسترس هنرمندان گرافیک قرار دارند.

 

کاربردها

گرافیک‌ها، عناصر تصویری‌اند که اغلب از آنها برای معطوف کردن توجه خواننده یا بیننده به اطلاعات خاصی استفاده می‌شود. از گرافیک‌ها برای تکمیل یک متن استفاده می‌شود تا فهم بعضی مطالب برای خوانندگان آسان‌تر، جذاب‌تر و واضح‌تر شود.

مجلات پرطرفدار مانند News week , Wired , TIME برای جذب خوانندگان، به وفور گرافیک‌ها را در مطالب خود می‌گنجانند.

 

تجارت

معمولا در تجارت و اقتصاد، برای ترسیم جداول و نمودارهای مالی از گرافیک‌ها استفاده می‌شود. اصطلاح «گرافیک‌های تجاری»، زمانی در اواخر دهه‌ی ۷۰ مورد استفاده قرار گرفت که رایانه‌های شخصی توانایی طراحی گراف‌ها و نمودارها را پیدا کردند. با استفاده از گرافیک‌های تجاری می‌توان در طول یک زمان، میزان تغییرات و نحوه‌ی چگونگی آنها را بررسی کرد.

 

تبلیغات

تبلیغات،‌ یکی از مصارف درآمدزای گرافیک‌هاست. معمولا هنرمندان زمانی کارهای تبلیغاتی را وارد فرآیند هنرآفرینی خود می‌کنند که بخواهند فروش اثر هنری را بالا ببرند.

 

آموزش

در کتاب‌های آموزشی، مخصوصا کتابهای هندسه، کتابهای علمی و ریاضی، به طور گسترده‌ از گرافیک‌ها استفاده می‌شود تا انتقال مفاهیم و نظریه‌ها ساده‌تر گردند. فرهنگ واژگان آکسفورد از گرافیک‌ها و تصاویر استفاده می‌کند تا امر خواندن و فهمیدن آسان‌تر و جذاب‌تر شود. به همین خاطر در کنار سایر ویژگی‌های گرافیک،‌ می‌توان به تسهیل در امر آموزش نیز اشاره کرد.

 

 

هنر گرافیک

هنر گرافیک یا به عبارت دیگر «طراحی گرافیک»، یک فرآیند مشارکتی است بین یک مشتری و یک طراح که هدف آن،‌ انتقال یک پیام خاص به مخاطبان مورد نظر است. اصطلاح «هنر یا طراحی گرافیک» می‌تواند به تعداد از شاخه‌های هنری و حرفه‌ای که متمرکز بر ارتباط بصری هستند نیز، اشاره داشته باشد. برای خلق و ترکیب واژه‌ها، نشانه‌ها و تصاویر برای دستیابی به یک نمود تصویری یا پیام، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. یک گرافیست، ممکن است برای آفرینش اثر نهایی، تکنیک‌های تیپوگرافی، هنرهای بصری و صفحه‌آرایی را به کار گیرد. هنر گرافیک هم فرآیند ارتباطی را در بر می‌گیرد (طراحی) و هم آثاری که خلق می‌شوند.

متداول‌ترین مصارف طرح‌های گرافیکی عبارتند از:

لوگوها، برندها، وب‌سایت‌ها، مجلات، روزنامه‌ها، کتاب‌ها، تبلیغات و بسته‌بندی تولیدات. به عنوان مثال، بسته‌بندی یک کالا می‌تواند شامل یک لوگو یا یک اثر دیگر هنری، متون و عناصر طراحی سازمان یافته شده مانند اَشکال مختلف و رنگ باشد. ترکیب‌بندی اثر، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هنر گرافیک است.

با این که از نام‌گذاری این رشته باعنوان «طراحی گرافیک» توسط آدیزون ویگنیز (Addison wiggins)  در سال ۱۹۲۲، بیش از یک قرن نمی‌گذرد، اما می‌توان گفت که فعالیت‌های گرافیکی  به قدمت خود بشرند: نگاره‌های روی دیواره‌ی غارها و دست‌نوشته‌های یافت‌ شده از قرون وسطی. باید گفت که هم در این نوع گرافیک‌ها و هم در گرافیک‌های ارتباط بصری قرن بیستم و قرن بیست و یکم. نمی‌توان کاملا، مرزی بین هنر تبلیغات،‌ طراحی گرافیک و هنرهای زیبا قائل شد. چون هر چه باشد، عناصر، نظریه‌ها، اصول، روش‌ها و زبان‌ها و گاهی مخاطب کار میان آنها مشترک است. در هنر تبلیغات، هدف نهایی فروش کالا یا خدمات است. در طراحی گرافیک، بنیان کار بر اساس آگاهی دادن، بیان نظرات، احساسات و عواطف است.

 

ظهور چاپ

در بین قرون چهارم تا هفتم قبل از میلاد، از تکه‌های چوبی برای چاپ بر روی پارچه و یا پس از آن، برای کپی و تکثیر متون بودایی استفاده می‌شد. اولین کتاب چاپی یافت شده، کتاب مقدس آیین بودایی است که در سال ۸۶۸ نوشته شده است. در اوایل قرن یازدهم، نوشته‌های طولانی‌تر و کتاب‌ها با استفاده حروف چاپی متحرک به چاپ رسیدند و پیدایش حروف چاپی متحرک، باعث گسترش کتاب شد. در حدود سال‌های ۱۴۵۰، دستگاه چاپ گوتنبرگ، در اروپا، کتاب‌ها را به طور گسترده در اختیار عموم قرار داد.

 

پیدایش صنعت طراحی

هنری کول (Henry Cole) در سال ۱۸۴۹، جزء اولین کسانی بود که به اهمیت طراحی در مجله‌ی خود با نام «طراحی و تولیدات» اشاره کرد. او نمایشگاه بزرگی ترتیب داد و در آن ورود فناوری صنعتی مدرن را جشن گرفت.

در بین سال‌های ۱۸۹۱ تا ۱۸۹۶، ویلیام موریس (William Morris)، کتاب‌هایی منتشر کرد که در زمره‌ی برجسته‌ترین آثار طراحی گرافیک قرار گرفتند. موریس ثابت کرد که بازاری برای کار و آثار طراحی گرافیک وجود دارد. او کمک کرد تا طراحی از چاپ، تولید و هنر متمایز شود. کار موریس همراه با دیگر فعالیت‌های انجام شده، تاثیر مستقیمی بر «هنر نوین» داشت و به طور مستقیم پیشرفت‌های حاصل‌ شده در اوایل قرن بیستم در زمینه‌ی طراحی گرافیک را تحت تاثیر قرار داد.

از علائم جاده‌ها گرفته تا طرح‌های فنی، از نامه‌های اداری گرفته تا کتاب‌های مرجع، در همه‌ی این موارد، طراحی گرافیک نقش مهمی در تبادل دانش ایفا می‌کنند. توانایی و قابلیت خواندن با ارتقای نمود تصویری متن بالا می‌رود.

طراحی می‌تواند از طریق برقراری یک ارتباط بصری موثر،‌ در فروش یک کالا یا ایده نقش مهمی ایفا کند.

یک پروژه‌ی طراحی گرافیکی می‌تواند شامل ایجاد سبک و ارائه‌ی متن موجود و یا تصویرسازی توسط خود طراح گرافیک باشد.

به عنوان مثال، روزنامه‌ها در ابتدا، کار خود را با خبرنگاران و عکاسان مطبوعاتی آغاز کردند. سپس طراحان گرافیک وارد صحنه شدند تا کار صفحه‌آرایی را انجام دهند و مشخص کنند که آیا به عناصر گرافیکی دیگری نیاز است یا خیر. در یک آگهی یا یک مقاله، معمولا طراح گرافیک یا مسئول امور هنری، عکاسان یا تصویرسازانی را به کار می‌گیرد که برای طراحی صفحه، تصاویر جدید برای او خلق کنند. پیش از به وجود آمدن هر گونه عنصر گرافیکی، طراح گرافیک باید با مهارت‌های هنری بصری آشنا باشد. هنرهای بصری، آثاری هستند که ماهیت بصری دارند و برای خلق آنها از وسایل قدیمی گرفته تا عکاسی و هنر رایانه‌ای استفاده می‌شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true