بازگشت بسته بندی کاغذی - و غیر کاغذی- اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
بازگشت بسته بندی کاغذی

چند سال پيش، نوعي کاغذ سفيد متراکم شده، موسوم به Big Squeeze وارد بازار گرديد.

اين کاغذ توسط مهندسين مشاور شرکت «خدمات مهندسي فشار» (SES) تهيه و عرضه شده است.

چنين به نظر مي‎رسد که:
با توجه به قابليت‎هاي اين نوع کاغذ، کاهش چشمگيري را در استفاده از بسته‎بندی‎هاي پلاستيکي به همراه داشته باشد.
اين بسته‎ها را مي‎توان جايگزين بسته‎های کنوني مانند :
انواع بطري‎ها، سيني‎ها، تيوب‎ها و … نمود،
به طوري که پيش بيني مي‎شود اين بسته‎بندی جديد کاغذی، استفاده از ظروف پلاستيکي و PET را از دور رقابت‎ها خارج کند.

يکي از ويژگي‎هاي اين محصول در مراحل توليد، کاهش نياز به مصرف انرژي و نيروي انساني ماهر، در مقايسه با ساير فرآورده‎هاي مشابه است.

اين مسئله، تاثير مهمي بر هزينه تمام شده اين نوع بسته‎بندی دارد، زيرا انرژي و هزينه مورد نياز، از مهمترين عوامل تاثيرگذار بر قيمت يک کالا محسوب مي‎شوند.

مثلاً در ايالات متحده آمريکا، يکي از چالش‎هاي اصلي در زمينه عرضه يک کالا يا خدمات، تامين نيروي انساني است،
به طوري که کمبود نيروي انساني، مشکلاتي را در زمينه توليد بعضي از کالا و خدمات ايجاد کرده است،
در نتيجه، قيمت تمام شده آنها افزايش مي‎يابد.

صنعت بسته بندی

البته نبايد تاثير انرژي را بر روند توليد فرآورده‎هاي مختلف ناديده گرفت، به طوريکه هزينه‎هاي ناشي از تامين انرژي نيز مي‎تواند قيمت تمام شده يک کالا يا خدمات را تحت تاثير قرار دهد.
اگر يک کارگاه توليدي در خلال توليد، با کاهش نيروي انساني ماهر مواجه گردد، ممکن است با جايگزيني نيروهاي محلي غير متخصص، اين مشکل را به طور موقت حل نمايد.

اما بايد توجه داشت که اين اقدام، تاثير نامطلوبي بر روند توليد و کيفيت يک محصول خواهد داشت.

بر اساس بررسي‎ها و تحقيات به عمل آمده:

حدود ده درصد از حقوق بگيران ايالات متحده آمريکا، که جمعيتي معادل ۲۵ ميليون نفر مي‎باشند،
توانايي خريد کالاهايي مانند آب آشاميدني  بسته‎بندی شده، انواع نوشيدني‎ها، مواد شوينده و… نمي‎باشند؛

بقيه افراد نيز توجه چنداني نسبت به خريد اين کالاها ندارند.
قيمت تمام شده يک بسته به جنس آن بستگي دارد.
مواد مورد استفاده در  بسته‎بندی مي‎تواند بخش عظيمي از مشتريان موجود در بازار را به خود جلب مي‎کند.
به طور کلي، صنعت  بسته‎بندی ، وابستگي زيادي به پلاستيک و کاغذ دارد.

مواد مصرفي ديگري مانند فويل‎هاي آلومينيومي قوطي‎هاي آسان باز شو در مرحله بعد قرار دارند.
قيمت تمام شده پلاستيک يا کاغذ براي يک  بسته‎بندی به عوامل متعددي بستگي دارد.

وجود چنين تفاوت‎هايي مي‎تواند استفاده از کاغذ يا پلاستيک در  بسته‎بندی يک کالا در مناطق مختلف را تحت تاثير قرار دهد.
در يک مقطع زماني، بسته‎هاي مختلف کاغذی و فرآورده‎هاي چوبي، صنعت  بسته‎بندی را تحت کنترل خود داشت،
اما با توليد پلاستيک و تغييرات شگرف صورت گرفته در عرصه پتروشيمي، تحول گسترده‎اي را در عرصه  بسته‎بندی به وجود آورد.

بازیافت و بسته بندی

اگر چه امروزه، به دليل مشکلات ناشي از بازيافت پلاستيک، فعالان عرصه  بسته‎بندی ، به سمت  بسته‎بندی ‎هاي کاغذی روي آورده‎اند،
اما نمي‎توان تاثير مهم محصولات پتروشيمي بر زندگي بشر را ناديده گرفت.
ظروف پلاستيکي يک بار مصرف، زندگي بشر امروزي را دچار تحول کرده است،
اما نبايد از تاثيرات مخرب آنها بر محيط زيست غافل بود.

«استيو دهوف»، مشاور ارشد شرکت SES، در کنفرانسي در «هيوستون» اعلام کرد که:
ممکن است پديده‎هاي کاغذی روي آورده‎اند،
اما نمي‎توان تاثير مهم محصولات پتروشيمي بر زندگي بشر را ناديده گرفت.
ظروف پلاستيکي يک بار مصرف، زندگي بشر امروزي را دچار تحول کرده است،
اما نبايد از تاثيرات مخرب آنها بر محيط زيست غافل بود.

«استيو دهوف»، مشاور ارشد شرکت SES، در کنفرانسي در «هيوستون» اعلام کرد که :
ممکن است پديده‎هاي اجتماعي حتي در بدترين وضعيت خود به گذشته بازنگردند،
اما نمي‎توان اين حالت را در مورد  بسته‎بندی نيز در نظر گرفت،
زيرا مواد  بسته‎بندی مانند کاغذ که استفاده از آنها با کاهش مواجه گرديد، مجدداً مورد توجه قرار گرفته‎اند.

مقاوم سازي بسته ها

براي مقاوم سازي  بسته‎بندی ‎ها، تحقيقات و مطالعات متعددي صورت گرفته است
تا بسته‎هاي جديد، جايگزين  بسته‎بندی ‎هاي پلاستيکي پيشين گردند.
بعضي از اين اقدامات را در ذيل بررسي مي‎کنيم.

 

بیشتر بخوانیم

 بسته‎بندی ‎هاي مقاوم ترکيبي

امروزه،  بسته‎بندی ‎هاي جديدي از ترکيب موادي مانند کاغذ و پلاستيک عرضه شده‎اند که با استقبال فراواني از جانب مشتريان مواجه گرديده‎اند.
اين محصولات که به صورت سفارشي تهيه مي‎شوند شامل نوعي مقوا يا کاغذ ارزان قيمت هستند که توانايي چاپ‎پذيري بالايي داشته و با نوعي پلاستيک مقاوم ترکيب مي‎گردند.
توليدکنندگان چنين بسته‎بندی ‎هايي تلاش مي‎کننند تا در توليد آنها از مواد پلاستيکي کمتر استفاده شود تا محيط زيست را با خطر مواجه نکنند.

کشور سوئد، نوعي بسته بزرگ کارتني موسوم به Aptiva را به بازار عرضه کرده است که از جنس PET مي‎باشند.
اين  بسته‎بندی ، يک آسپتيک کارتني، به شکل بطري مي‎باشد که در مصارف روزانه کاربرد دارد.
مي‎توان اين  بسته‎بندی را جايگزين مناسبي براي بسته‎هاي آسپتيک پلاستيکي در نظر گرفت.

میزان موفقیت بسته بندی آپتیو

براساس آمارهاي ارائه شده توسط کارشناسان تتراپک، اين  بسته‎بندی توانسته است عملکرد موفقي در رقابت با بسته‎ها يا بطري‎هاي پلاستيکي از خود نشان دهد و مايحتاج مردم را در فروشگاه‎هاي مختلف عرضه کند.
بسته‎بندی Aptiva داراي يک بدنه مقوايي است که با تزريق «پلي لفين» که در درون آن قالب گيري شده است، ساخته مي‎شود.
لازم به ذکر است که «پلي لفين» شامل يک لايه شفاف PP و يک لايه تيره HDPE مي‎باشد.

اين ماده از بخش فوقاني تتراپک به درون آن تزريق مي‎شود. لايه PP، وظيفه جذب اکسيژن و لايه تيره PE نيز وظيفه محافظت از نوشيدني‎ها در مقابل اشعه UV را برعهده دارند.
علاوه بر انواع نوشيدني‎ها، اين  بسته‎بندی ‎ها را مي‎توان براي  بسته‎بندی مايعاتي همانند سوپ نيز در نظر گرفت.
طراحي اين دستگاه‎ها، موقعيتي را در اختيار توليدکنندگان قرار مي‎دهد تا بازارهاي جديدي را تحت پوشش خود قرار داده و سوپ را به عنوان مکمل وعده‎هاي غذايي آماده، روانه بازار کنند.

يکي از ويژگي‎هاي اين  بسته‎بندی ، وجود حاشيه‎هاي پلي پروپيلن اتيلن وينيل الکل يا PP بر روي سطح اين بسته‎بندی هاست که موجب محافظت از آن شده و در مقايسه با ساير  بسته‎بندی ‎ها، ماندگاري آن نيز افزايش مي‎يابد.
درپوش‎هاي اين  بسته‎بندی ها نيز به گونه‎اي طراحي مي‎شوند که :
هنگام پرکردن مايعات در دماي بالا، مقاوم بوده و در مقايسه با ساير درپوش‎ها، از کيفيت مناسب و استانداردهاي ضروري برخوردار مي‎باشد.
شرکت RPC، در ادامه طراحي ساير انواع  بسته‎بندی توانست درب‎هايي از جنس PP با قابليت سيل کردن طراحي نمود که امکان نوشيدن راحت مايعات را فراهم مي‎کند.

اين درب‎ها، در خلال پر کردن به سمت داخل قرار مي‎گيرند تا شرينک شدن بسته‎ها به راحتي امکان‎پذير باشد
و هنگام مصرف نيز درب آن به سمت بيرون باز شود.

فناوري جديد در پوش‎هاي سه تکه

اخيراً شخصي به نام «ماتريکس»، درپوش‎هاي سه تکه را در بازار اسپانيا توليد و روانه بازار کرده است.
وي معتقد است که اين درپوش، اولين درپوشي است که در توليد آن از سه قطعه استفاده مي‎شد.

به اعتقاد کارشناسان، هدف اوليه و مهم مشتريان، استفاده از درپوش‎هايي است که باز شدن آنها به راحتي صورت گيرد.
اگر چه مکانيسم اين درپوش، کمي پيچيده به نظر مي‎رسد، اما تاثير بيشتري بر حفظ سلامت مواد غذايي دارد.
در فرآيند توليد اين نوع درپوش، ابتدا دو قسمت درپوش، به طور جداگانه، در داخل قالب‎ها تزريق مي‎شود.
سپس قسمت سوم نيز با يک تزريق ديگر به دو قسمت قبلي متصل مي‎شود.
هر کدام از اين بخش‎ها به طول جداگانه تهيه مي‎شوند و سپس به ظرف اصلي که حاوي محتويات است، متصل مي‎گردند.

بیشتر بخوانیم

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true