true
گرافيک در ميان عامه مردم، به معناي تبليغات به کار میرود حال آنکه تبليغات يکي از کاربردهاي اين هنر است.
در برخورد با هنر گرافيک با دو شاخه اصلي روبرو ميشويم:
۱- گرافيک هنري (Graphic art)
۲- طراحي گرافيک (Graphic design)
هر کدام از اين دو به زيرشاخههاي متعددي قابل تقسيمبندي هستند.
با اين حال نميتوان آن دو را جدا از يکديگر مورد بررسي قرار داد.
در «گرافيک هنري» وجه زيبايي شناختي و در کل هنري بودن اثر بر ديگر المانها برتري دارد.
در مقابل، «طراحي گرافيک» در کنار توجه به عناصر زيبايي شناختي، وجه کاربردي هنر گرافيک را سرلوحه هدف خلق اثر قرار ميدهد و لذا آن را گرافيک کاربردي نيز مينامند.
برخلاف «گرافيک هنري» که در آن مخاطب براي ديدن اثر به گالريها و نمايشگاهها ميرود؛
در گرافيک کاربردي اين خود هنر گرافيک است که به ميان جامعه ميرود و مستقيماً در معرض نگاه افراد قرار ميگيرد.
تبليغات بخشي از هنر گرافيک کاربردي است که در پوسترها، تبليغات تلويزيوني، تبليغات شهري و… نمود بيشتري دارد.
از ديگر زيرشاخههاي هنر گرافيک کاربردي طراحي بستهبندي است که در وجه تبليغاتي نيز ميتواند مورد بررسي قرار گيرد.
طراحي بستهبندي، هنر، علم و تکنولوژي را همزمان با هم به خدمت ميگيرد
با این کار اثري قابل طرح در برابر ديدگان انتقادي مردم داشته باشد.
هنر طراحی بسته بندی
مي توان هنر طراحي بستهبندي را از حساسترين زيرشاخههاي گرافيک کاربردي دانست چرا که رضايت مصرف کننده و توليدکننده بايد در کنار اصول علمي طراحي مورد توجه هنرمند طراح قرار گيرد.
هنر طراحي بستهبندي در زندگي روزمره انسانها رخنه کرده است؛
از بستهبندي خميردندان گرفته تا بستهبنديهاي مواد خوراکي، آرايشي و پوشاک
حضور سليقه طراح گرافيک در زندگي ما احساس ميشود.
در طراحي بستهبندي يک کالا توجه به نکاتي چند ضرورت دارد:
– محافظت و عدم لطمه ديدن کالا نخستين نکتهاي است که در طراحي بستهبندي بايد مورد توجه قرار گيرد.
– در بسياري موارد طراح علاوه بر آشنايي با تکنيکهاي هنري و شناخت روانشناسي رنگ، بايد از علم خواص مواد محافظتي که در ساخت بستهبنديها به کار ميروند نيز مطلع باشد.
– بستهبندي يک کالا بايد به گونهاي باشد که مخاطب را از محتويات داخل آن باخبر سازد.
لذا طراح گرافيست ميبايست در کنار دقت به ميزان قرارگيري کالا در مجاورت حرارت، سرما و غيره، امکان ديد کالا را براي خريدار فراهم سازد.
– انتخاب رنگ از ارکان طراحي بستهبندي است.
هر جنس و کالا، رنگ خاص خود را ميطلبد و طراح ميبايست با دانش و اطلاع کافي دست به انتخاب رنگ بزند.
تبلیغات و بسته بندی
طراحي بستهبندي، يکي از مهمترين زيرشاخههاي هنر تبليغات است و نقش ارزندهاي را در جريان اقتصادي جوامع بازي ميکند.
صادرات کالاها بيش از آنکه به کيفيت محصول وابسته باشد، در گرو طراحي خوب بستهبندي و مورد پسند خريدار است.
در طراحي بستهبندي بخش ديگري از هنر گرافيک نيز به مدد طراح ميآيد و آن لوگوهاي تجاري و بين المللي است.
براساس استانداردهاي جهاني نشانههاي ثابتي براي هشدار و جلب توجه مصرف کننده به ثبت رسيدهاند که طراح بنا به جنس کالا، آنها را در بستهبندي به کار ميبندد.
امروزه از مهمترين فاکتورهاي فروش و موفقيت در بازار تجاري توجه به هنر بستهبندي است.
اهميت اين شاخه از هنر گرافيک تا جايي است که در برخي از کشورها که توليدکننده نيستند،
تنها يک طراحي خوب بستهبندي براي کالايي وارداتي، نام آن کشور را در زمره توليدکنندگان آن کالا و در نهايت صادرات آن قرار ميدهد.
اين به معناي آن است که جهان امروز تنها تشنه توليد کالا نيست بلکه اين توليد هنر است که چرخههاي اقتصادي را به حرکت درمي آورد.
بیشتر بخوانیم
true
true
https://sanatpanjom.ir/?p=118
true
true