هنر طراحی بسته بندی - گرافیک بسته بندی و طراحی هنری- اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
هنر طراحی بسته بندی

گرافيک در ميان عامه مردم، به معناي تبليغات به کار میرود حال آن‎که تبليغات يکي از کاربردهاي اين هنر است.
در برخورد با هنر گرافيک با دو شاخه اصلي روبرو مي‎شويم:

۱- گرافيک هنري (Graphic art)
۲- طراحي گرافيک (Graphic design)

هر کدام از اين دو به زيرشاخه‎هاي متعددي قابل تقسيم‎بندي هستند.
با اين حال نمي‎توان آن دو را جدا از يکديگر مورد بررسي قرار داد.
در «گرافيک هنري» وجه زيبايي شناختي و در کل هنري بودن اثر بر ديگر المان‎ها برتري دارد.

در مقابل، «طراحي گرافيک» در کنار توجه به عناصر زيبايي شناختي، وجه کاربردي هنر گرافيک را سرلوحه هدف خلق اثر قرار مي‎دهد و لذا آن را گرافيک کاربردي نيز مي‎نامند.
برخلاف «گرافيک هنري» که در آن مخاطب براي ديدن اثر به گالري‎ها و نمايشگاه‎ها مي‎رود؛
در گرافيک کاربردي اين خود هنر گرافيک است که به ميان جامعه مي‎رود و مستقيماً در معرض نگاه افراد قرار مي‎گيرد.
تبليغات بخشي از هنر گرافيک کاربردي است که در پوسترها، تبليغات تلويزيوني، تبليغات شهري و… نمود بيشتري دارد.

از ديگر زيرشاخه‎هاي هنر گرافيک کاربردي طراحي بسته‎بندي است که در وجه تبليغاتي نيز مي‎تواند مورد بررسي قرار گيرد.
طراحي بسته‎بندي، هنر، علم و تکنولوژي را همزمان با هم به خدمت مي‎گيرد
با این کار اثري قابل طرح در برابر ديدگان انتقادي مردم داشته باشد.

هنر طراحی بسته بندی

مي توان هنر طراحي بسته‎بندي را از حساس‎ترين زيرشاخه‎هاي گرافيک کاربردي دانست چرا که رضايت مصرف کننده و توليدکننده بايد در کنار اصول علمي طراحي مورد توجه هنرمند طراح قرار گيرد.
هنر طراحي بسته‎بندي در زندگي روزمره انسان‎ها رخنه کرده است؛
از بسته‎بندي خميردندان گرفته تا بسته‎بندي‎هاي مواد خوراکي، آرايشي و پوشاک
حضور سليقه طراح گرافيک در زندگي ما احساس مي‎شود.

در طراحي بسته‎بندي يک کالا توجه به نکاتي چند ضرورت دارد:

– محافظت و عدم لطمه ديدن کالا نخستين نکته‎اي است که در طراحي بسته‎بندي بايد مورد توجه قرار گيرد.

– در بسياري موارد طراح علاوه بر آشنايي با تکنيک‎هاي هنري و شناخت روانشناسي رنگ، بايد از علم خواص مواد محافظتي که در ساخت بسته‎بندي‎ها به کار مي‎روند نيز مطلع باشد.

– بسته‎بندي يک کالا بايد به گونه‎اي باشد که مخاطب را از محتويات داخل آن باخبر سازد.
لذا طراح گرافيست مي‎بايست در کنار دقت به ميزان قرارگيري کالا در مجاورت حرارت، سرما و غيره، امکان ديد کالا را براي خريدار فراهم سازد.

– انتخاب رنگ از ارکان طراحي بسته‎بندي است.
هر جنس و کالا، رنگ خاص خود را مي‎طلبد و طراح مي‎بايست با دانش و اطلاع کافي دست به انتخاب رنگ بزند.

بسته بندی چیست؟

تبلیغات و بسته بندی

طراحي بسته‎بندي، يکي از مهم‎ترين زيرشاخه‎هاي هنر تبليغات است و نقش ارزنده‎اي را در جريان اقتصادي جوامع بازي مي‎کند.

صادرات کالاها بيش از آنکه به کيفيت محصول وابسته باشد، در گرو طراحي خوب بسته‎بندي و مورد پسند خريدار است.

در طراحي بسته‎بندي بخش ديگري از هنر گرافيک نيز به مدد طراح مي‎آيد و آن لوگوهاي تجاري و بين المللي است.
براساس استانداردهاي جهاني نشانه‎هاي ثابتي براي هشدار و جلب توجه مصرف کننده به ثبت رسيده‎اند که طراح بنا به جنس کالا، آنها را در بسته‎بندي به کار مي‎بندد.

امروزه از مهم‎ترين فاکتورهاي فروش و موفقيت در بازار تجاري توجه به هنر بسته‎بندي است.
اهميت اين شاخه از هنر گرافيک تا جايي است که در برخي از کشورها که توليدکننده نيستند،
تنها يک طراحي خوب بسته‎بندي براي کالايي وارداتي، نام آن کشور را در زمره توليدکنندگان آن کالا و در نهايت صادرات آن قرار مي‎دهد.
اين به معناي آن است که جهان امروز تنها تشنه توليد کالا نيست بلکه اين توليد هنر است که چرخه‎هاي اقتصادي را به حرکت درمي آورد.

بیشتر بخوانیم

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true