هم نوایی هنر و چاپ - چاپ کتاب های هنری و کلاسیک - اخبار چاپ ، اخبار تبلیغات ، اخبار نشر و اخبار بسته بندی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
هم نوایی هنر و چاپ

شايد بتوان گفت که يکي از مهمترين و پيچيده‎ترين تکنيک‎هاي موجود در حوزه هنر، چاپ است.
مصريان باستان براي ايجادتصوير بر روي گل رس، از قالب‎هاي چوبي حکاکي شده استفاده مي‎کردند.

يکي از قديمي‎ترين قالب‎هاي چوبي حکاکي شده، مربوط به سال ۸۶۸ پيش از ميلاد مي‎باشد.
این قالب ها در حفاري‎هاي آثار باستاني مصر به دست آمده است.

چاپ هنري در پايان قرن چهاردهم ميلادي، در اروپا رواج يافت.
اولين فرآيند به وسيله «زيلوگرافي» (حکاکي بر روي چوب) آغاز گرديد.
چند دهه بعد، استفاده از قالب‎هاي مسي حکاکي شده نيز گسترش يافت.
با توسعه کاغذ، چاپ هنري نيز وارد مرحله جديدي شد که همين مسئله، تکنيک‎هاي جديدي را در عرصه چاپ ايجاد نمود.

علاوه بر زيلوگرافي و پليت‎هاي مسي، ليتوگرافي و چاپ اسکرين نيز به رواج چاپ هنري، به عنوان يکي از نمونه‎هاي هنر عالي کمک شاياني کرد.
بسياري از هنرمندان و نقاشان مشهور، از جمله «آلبرت دورر»، «ون راين»، «ادوارد مانچ» و «پابلو پيکاسو» که در حيطه چاپ هنري تخصص داشتند، شهرت خود را مديون اين تکنيک چاپي مي‎دانند.

بیشتر بخوانیم (گرافیک)

آثار جعلی و اصلی

لازم به ذکر است که تشخيص آثار جعلي و اصلي، هميشه يکي از مهمترين مشکلات مربوط به چاپ هنرمندانه بوده است.
در قرون وسطي و حتي تا چند قرن پيش، ارزش و اعتبار يک اثر اصلي، چندان مورد توجه قرار نمي‎گرفت.

دکتر «والتر کوژ» مدير قبلي مجموعه «آلبرتينا» در شهر «وين» اتريش که يکي از متخصصان برجسته چاپ هنري است.
وی در زمينه ويژگي‎هاي يک اثر جعلي و اصلي چنين مي‎گويد:
زماني که «مارکانتونيو»، تابلوهاي «دورر» را جعل کرد و با امضاي جعلي به فروش رساند، «دورر» سريعاً خود را به ايتاليا رساند و به اين کار او اعتراض کرد.

جالب است بدانيد که اعتراض او نه به خاطر جعل تابلو، بلکه به خاطر جعل امضاي او مورد پذيرش قرار گرفت.

مشکل جعل، همچنان استمرار داشته و يکي از مهمترين مشکلات در عرصه چاپ هنري است.

در قوانين مربوط به حق مولف در آلمان، در يکي از قوانين که در سال ۱۹۷۰ ميلادي به تصويب رسيد، آثار اصلي هنري به اين صورت تعريف شده است:
يک اثر، در صورتي به عنوان چاپ هنري در نظر گرفته مي‎شود که مضمون و پليت‎هاي چاپ آن به هنرمند تعلق داشته و هنرمند، شخصاً آنها را چاپ کرده و بر چاپ آنها نظارت داشته باشد.

دکتر «کوژ» معتقد است که هنرمند مي‎تواند در مورد چاپ تعداد نسخ اثر خود تصميم گيري کند.
همچنين، يک اثر، هنگامي اثر اصلي در نظر گرفته مي‎شود که خود هنرمند، شخصاً آن را امضا کند.
اما نبايد فراموش کرد که جريان آثار اصلي و جعلي به زمان‎هاي دور باز مي‎گردد.
ظهور فناوري‎هاي نوين، فقط تب آن را داغ‎تر کرده است.

موزه ها و آثار جعلی

مثلاً موزه هنرهاي مدرن نيويورک، به اصلي يا جعلي بودن آثار اعتقادي ندارد.

از ديدگاه اين موزه، هر اثري که به وجود مي‎آيد، جانشيني نداشته و در نتيجه، هر چقدر که يک اثر، گويا، منحصر به فرد و بي‎نظير باشد، به عنوان يک اثر هنري به کلکسيون هنر اضافه مي‎گردد.

اربابان چاپ

هنرمندان، همکاري نزديکي با چاپخانه داران و چاپچي‎ها دارند تا عقايد خود را محقق سازند.
به چنين چاپچي هايي، اربابان چاپ گفته مي‎شود که از بارزترين نمونه‎هاي آنها مي‎توان به «فرناندمارلوت» در پاريس اشاره کرد.

او با بسياري از هنرمندان مشهور از جمله «پابلو پيکاسو» همکاري کرد.
ذکر اين نکته نيز جالب است که «پيکاسو»، حدود ۴۰۰ اثر خود را در اين کارگاه به پايان رساند.

هرچند که امروزه هنرمندان از ساير رسانه‎ها در آثار خود بهره مي‎برند، اما اربابان چاپ هنري، هنوز هم طرفداران خاص خود را دارند.
يکي از اربابان چاپ معاصر، «کورت زاين»، صاحب يک استوديوي حکاکي در شهر «وين» اتريش مي‎باشد.
وي معتقد است که کلکسيون داران و طرفداران هنرهاي چاپي، علاقه مخصوصي به اين آثار دارند.

کتاب‎هاي هنري

در زمينه کتاب‎هاي هنري، هر يک از ناشران، عقيده مخصوص به خود را دارند.

مثلاً «دي گشتالين» يکي از ناشران آلماني است که با ابداع يک تکنيک جالب، هويت ويژه‎اي را براي خود رقم زده است. اين ناشر، کتاب‎هاي خود را طوري چاپ مي‎کند که مي‎توان آنها را در حيطه يک هنر قرار داد.

بسياري از ناشران و فعالان عرصه نشر معتقدند که هر يک از کارهاي اين انتشاراتي، يک نسخه منحصر به فرد محسوب مي‎شود.
يکي از عقايد مربوطه، عرضه يک کتاب فضاي ماوراي کيهان، به صورت يک مجموعه مارپيچي است که درون يک بسته در خلا معلق باشد.
يکي از ناشران به نام «الکساندر ندو» در اين زمينه مي‎گويد: تقريباً تمام کتاب‎هاي چاپي ما مصور است و در نتيجه، متن، جنبه‎اي ثانويه دارد.

به همين دليل، «دي گشتالين»، براي اولين بار از فرآيند هگزاکروم براي چاپ تصاويري با رزولوشن dpi 72 استفاده کرد که اين رزولوشن استاندارد صفحات وب مي‎باشد.
همين کار ما يک اثر هنري بود، هر چند که هزينه آن دو برابر هزينه آثار معمولي بود.

بر اساس آمار و اطلاعات ارائه شده توسط اتحاديه بين المللي ناشران در «ژنو» سوئيس، حدود ۲۰ درصد از ناشران در سراسر دنيا در زمينه چاپ هنري فعاليت مي‎کنند.

در واقع، کتاب‎هاي هنري، کتاب‎هاي مصور هستند که شامل مضاميني همچون معماري، تاريخ هنر، عکاسي و … مي‎باشند.
در انگلستان که بزرگترين بازار کتاب جهان را داشته و ساليانه حدود ۰۰۰/۱۲۰ عنوان کتاب جديد چاپ مي‎شود.
در سال ۲۰۰۲ ميلادي، حدود ۳۰۰۰ عنوان کتاب هنري چاپ گرديد.

درباره پوستر بدانیم

ناشران چه می گویند؟

اکثر ناشران معتقدند که کتاب‎هاي هنري و کاتالوگ‎هاي نمايشگاهي در حيطه آثار پرستيژي به حساب مي‎آيند.
تنها تعداد اندکي از ناشران در چنين حيطه‎اي فعال هستند.

امکان پاسخگويي به نيازهاي کيفي و عدم شکسته شدن قيمت در بازار پررقابت کتاب امکان‎پذير نيست.
کتاب‎هاي هنري نيز در بخش‎هاي پيش از چاپ، چاپ و پس از چاپ داراي هزينه‎هاي جداگانه‎اي هستند.

«يوهان کرافتنر»، مدير موزه «ليختن اشتاين»، در «وين» معتقد است:
تا آنجا که به کيفيت کتاب‎ها و کاتالوگ‎هاي هنري مربوط مي‎شود، از نظر فني هيچ محدوديتي وجود ندارد،
اما زماني که مسئله چاپ هگزاکروم، چاپ چهار رنگ يا چاپ با ترام‎هاي FM مطرح مي‎شود،
مبحث مربوط به هزينه‎ها نيز به يک مبحث جدي تبديل مي‎گردد.

در حقيقت، هزينه‎هاي پشتيباني و تخصيص منابع مالي بايد مورد توجه قرار گيرند.
زيرا در اين حيطه، تبديل سرمايه گذاري به درآمد، مستلزم حدود دو سال زمان است.

البته بايد مسائل مربوط به آثار هنري براي جلوگيري از جعل آنها و نيز حقوق کپي رايت را مورد توجه قرار داد.
لازم به ذکر است که ديجيتال کردن آثار مي‎تواند روند اين فرآيندها را تسهيل کند.
اما هنوز هم حدود نيمي از يکصد هزار اثر هنري موجود در موزه هنري‎هاي مدرن نيويورک، به آثار ديجيتال تبديل نشده‎اند.

 

موفق‎ترين کتب هنري

يکي از مهمترين ناشران متخصص لندن در حيطه کتاب‎هاي هنري، انتشارات Thames&Hudson است.
اين ناشر با دارا بودن ۰۰۰/۲ عنوان کتاب هنري، بزرگترين ناشر آثار هنري در جهان محسوب مي‎شود.

انتشارات Thames&Hudson در حیطه موفق ترین کتاب های هنری جهان قرار دارد.

اين انتشارات مجموعه‎اي موسوم به «جهان هنر» به شمارگان يک ميليون نسخه را چاپ می کند.

«هري. ان. آبرامز»، اولين ناشر آمريکايي است.
وی که علاوه بر اخذ مجوز اروپايي، در زمينه چاپ کتاب‎هاي هنري نيز فعاليت مي‎کند.

اين ناشر با چاپ ساليانه حدود ۱۵۰۰ عنوان کتاب، يکي از مهمترين ناشران کتاب‎هاي هنري است.

«فايدون پرس»، ناشر نيويورکي، يکي ديگر از فعالان عرصه چاپ محسوب مي‎شود.
این ناشر با چاپ ۱۶ اثر کلاسيک داستاني که بيش از شش ميليون نسخه فروش داشته است.

درباره خط بدانیم

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true